SPACEHAWKS
WORLDNEWS ISSUE 18
CHAPTER
HONOUR TC MOD
Q40K.STOMPED.COM
Valahogy
engem annak idején nagyon megfogott mind a Warhammer 40000 világ,
mind annak táblás változata. Más játékoktól való eltérését azt hiszem
legjobban az szemlélteti, hogy az űrgárdisták, a terminátor csatapáncélba
zárt emberi gyilkológépek csupán pár HP-val rendelkeznek...
Amikor
a Chapter Honourt először megláttam nem is tudtam sírjak-e inkább
vagy örüljek nagyon. Ugyanis ami először felmerült bennem az, hogy
a WH40000 világot a Quake-be átültetve valószínűleg a táblás játéktól
messze elszakadt gyilkolászást kapunk majd. Amiért viszont így is
örültem volna neki az az, hogy azért mégiscsak látványos dolog terminátorokkal
rohangászni...
Nos
hát, a terminátorok a játék demóverziójában le vannak tiltva. Full
verzió pedig egyelőre még nincsen. Úgyhogy a terminátorokban egyelőre
csak a Chapter Honour weboldalán gyönyörködhetünk, ahol vannak snapshotok
a különböző rendházak terminátorainak kinézetéről, illetve ugyanezen
terminátorokról akció közben - vannak annyira halálosak mint ahogyan
kinéznek.
Hogy
pedig a táblás játék hangulatát mennyire sikerült megragadni, ahhoz
elég annyi, hogy veterán Marineként sem lesz a demóban maximálisan
2 HP-nál több soha. Csak úgy a kiegyensúlyozottság kedvéért.
Persze
haladjunk inkább sorjában. A Chapter Honour többségében DeathMatch
szituációkhoz készült pályákkal rendelkezik (ilyen az a meglehetősen
gyenge térkép is, amit a demóhoz mellékelnek, persze lehet jobb
térképeket is letölteni Plaz oldaláról, valamint a WarpSpace-ről,
mindkettő elérhető a Chapter Honour oldalának link részéből). Ami
azt jelenti, hogy a szituáció olyan, ami a valóságban soha nem fordulhatna
elő: az Istencsászár vezette emberiség két káptalan rendházának
űrgárdistái néznek egymással farkasszemet. (Általában az ellenséggel
szoktak, de úgy látszik ezt is meg kell szoknunk a játékban.)
A
játék persze nem szimplán egy Quake konverzió, mégha elsőre így
is tűnik. A cél ugyan itt is általában az, hogy vegyük be a rivális
rendház erődítményét (legalábbis a deathmatch pályákon), cipeljük
el a zászlójukat a saját rendházunk szentélyébe és már nyertünk
is, közben pedig lőjünk mindenkire, aki más színű páncélzatban van
mint mi...
Valójában
persze a dolog ennél kicsikét bonyolultabb. Egyrészt azért, mert
csak Quake szemszögből nézve is, a rendházak erődítményei finoman
szólva is nem azok az egyszerűen bevehető tákolmányok. Többségüket
még akkor is nehéz lenne egyedül bevenni, ha azokat nem védi senki
- hiszen a belső és külső védelmet leszámítva is, néha speciális
eszközökre van szükségünk a bejutáshoz. Általában egy Jump Marine
(az Ultramarines rendházban pl. egy Assault Marine, aki felvette
az ugróhámot a hátára) szükségeltetik ahhoz, hogy egyáltalán esélye
legyen a bejáraton túlra kerülni. Viszont azt tudnunk kell, hogy
a Jump Marine nem cipelhet nehézfegyvereket, valamint a rendházak
többségében rendkívül alacsony rangja van, továbbá amíg a hámja
a hátán van nem tudja a zászlót cipelni. Egyszóval csupa nehézség
az élet, feladata általában az, hogy belülről nyisson utat annak
a veteránnak, aki majd a zászlót cipeli, és azoknak a ráadás unitoknak,
akik majd a zászlóval rohangászót (akit a zászlóval a hátán azért
elég könnyű észrevenni, lassabban is mozog mint a többiek) fedezik
majd menekülése közben.
Másrészt
pedig a játék meglehetősen jól követi a táblás játék szabályrendszerét.
Ez áll egyszer abból, hogy rangunk messzemenően meghatározza képességeinket
(nem mindig a magas rang az ideális, Ultramarines esetében veterán
például nem válhat Jump Marine-vé.), tehát hogy milyen fegyvereket
viselhetünk magunkon, és mekkora eséllyel célzunk és sebzünk az
adott fegyverrel. Természetesen a szintlépés a ranglétrán felfelé
tapasztalati pontokba kerül, csakúgy, mint a zúzósabb fegyverek
(egy rakétavető például annyi tapasztalati pontot igényel, hogy
abból egy kezdő unit már Assault Marine szintre léphetne). A tapasztalati
pontokat persze az ellenség egységeinek eliminálásával szerezzük.
(Kegyetlenül lassan. A Scout szint harminc pont, egy Assault Marine
egység sikeres felszámolásáért pedig mindössze négy pontot kapunk.)
A
fegyverekről. Természetesen a terminátorok páncélzata és fegyverei,
valamint még néhány dolog a demóban sajnos nem hozzáférhető. Ennek
ellenére azonban így is tetemes fegyverarzenál áll rendelkezésünkre.
Ezen
fegyverekből három kategória van, ami a következő négy:
Közelharcfegyver.
- Ez kezdetben gyíkleső, körömpiszkálásra rendkívül hasznos szerszám,
de némi tapasztalat szerzése után, bizonyos rendházaknál pedig már
kezdőként is jóval hasznosabb dolgokra cserélhető, úgy mint Power
vagy Chain Sword, esetlegesen Power Glove. Kicsit furcsán hangzik,
de ezeknek a fegyvereknek meglehetősen nagy a jelentősége - hogy
miért, az majd kicsit lentebb, a nehézlőfegyvereknél fog igazán
kiderülni, de a lényeg az, hogy jó eséllyel lehet az ellenséges
egységek közelébe jutni, és az erősebb közelharcfegyver kíméletlen
fölényt tud biztosítani birtoklójának.
Gránát - Merthogy azok is vannak, szám szerint négy darab, ebből
a játékban kettő használható. Lényegi különbség csupán abban van,
hogy az egyik explóziós, a másik viszont implóziós fegyver.
(Egyszóval az egyik kisebb erővel de nagyobb területen, a másik
nagy erővel de csak picike területen sebez.) A gránátoknál állítható
az, hogy akkor robbanjanak amint nekiütköznek valaminek (IMPact),
vagy pedig időzítve pattogjanak egy ideig, majd csak azt követően
robbanjanak (DELayed). Fontos megemlítenünk azt az igen fontos tényt,
hogy a gránátok eldobásához nem szükséges feltétlenül elváltanunk
az aktuális fegyverünkről - mind a négy gránátfajtának külön billentyű
felel meg a billentyűzeten, és a gránát eldobása előtt és után nyugodtan
lehet tovább rohamozni, illetve a fedezőtüzet biztosítani.
Pisztoly
kategóriájú lőfegyver - Na erre meg mi szükség volt, kérdezte az
egyszeri Marine, ha nem arra valók, hogy az embert szívassák. Azután
a vállára pakoltak egy rakétavetőt és azt mondták neki, rohangásszon
akkor ezzel. Egyszóval a pisztoly kategóriájú fegyverek lesznek
a másodlagos lőfegyvereink. Nem mindig szerencsés ugyanis a nagy
tűzerejű fegyverünket használni. A lángszóró vagy rakétavető esetében
utóbbi közelharcban, míg elõbbi nagy távolság esetén teljesen
hasznavehetetlen. Ilyen esetben van értelme a másodlagos lőfegyverünket
használni. Ezekből a demóban mondjuk nincs sok, de szerintem éppen
elég: a blaster pistol (a legtöbb rendház tagjai ezzel a csodafegyverrel
kezdenek), a plasma pistol, és a félkezes lángszóró. Hogy a lőfegyverekkel
mit fogunk tapasztalni, azt majd a következő kategóriában mondom
el, a lényeg ezeknél, hogy mindhárom fegyver gyengébb, mint nehézfegyver
kategóriájú társa, rövidebb a lőtávja, pontatlanabb, és kisebb eséllyel
gyilkol. Más baj nincs is velük...
Nehézfegyverek
- Nos, ezek többségében mindannyiunk álmai. Amit eddig nem mondtunk
azonban el a lőfegyverekről az a következő: előszöris pozitívumként
nincs lőszer. Egy százas pont (energia, hőmérséklet?) érték viszont
van, amit minél erősebb egy fegyver annál gyorsabban képes tüzeléssel
elfogyasztani. Egy blaster pistol persze soha nem lesz képes erre
a mutatványra, de egy rakétavetőnél már jóval hamarabb észrevehetjük.
Ehhez jön még a WH40000 világából oly jól ismert jelenség: a JAM.
A fegyverek ugyanis könnyen beragadhatnak. Bizonyos fegyverek könnyebben,
bizonyos fegyverek szinte soha. Előbb- utóbb mindenki megtapasztalja
majd, amikor a lövés olyannyira várt döreje helyett csak a beragadt
fegyver eltéveszthetetlen hangját fogja hallani. Legvégül pedig
a lövések pontossága és lőtávolsága. Hát ezt mindenkinek érdemes
megnéznie. A Chapter Honour ugyanis félelmetesen realisztikus ebben
is - olyan lövés, mint ami a Quake-ben minden egyes lövésünket jellemzi
olyan ritka mint a fehér holló. A célkereszt ugyanis csak nagyjából
adja meg az irányt, onnantól már az egységünk lő, tapasztalati szintjétől
és fegyverétől függő pontossággal. Olyan melléket lehet lőni, hogy
lövészoktatók sírva fetrengenének a földön. Ellenben nem katasztrófa,
hogy lövés előtt nem pontosan a célpontra céloztunk, mert a gárdistánk
ettől még nyugodt lélekkel fejen vagy szíven lőheti ellenfelünket.
Sőt, van ennek további előnye is. Sokkal egyszerűbb ugyanis területet
lőni ilyen módszerrel, ami igen hatékony tud lenni védekezés esetén.
(Pláne ha a terület lövése rakétavetővel, az implóziós lőszerrel
történik - ami még grafikus kártya és átlátszóság nélkül is látványos)
A
lőtávolság a rakéta esetében voltaképpen nem kérdés, csak a repülési
idő változik - de a Plasma Pistolt mindenképpen érdemes megtekinteni,
mielőtt csatába megyünk vele. Azon a távolságon kívül elsütni ugyanis
egyszerűen nem érdemes. Azt pedig, hogy mennyire halálos egy fegyver
nagyszerűen lemérhetjük majd a ping-ek és a halálkiáltások arányából.
A találatokat ugyanis a program a táblás játéknak megfelelően, voltaképpen
dobókockaértékekkel és módosítókkal számolja. (és minden lövésnél
meg is jeleníti a bal felső sarokban a végeredményt)
Egyszóval
a nehézfegyverek sora meglehetõsen hosszú -
a blastertõl elkezdve a lángszórón,
plasma gun, meltagun, heavy bolteren és rakétavetõn
keresztül van egy csomó fegyver amit használni
tudunk - és egy csomó amit sajnos nem.
Az
ötödik kategória is fontos - pedig nem lehet õket
konkrétan fegyvernek titulálni, de a játékhoz
nélkülözhetetlenek. Ilyen például
a Jump Pack, amivel ugrásunk magasságát és
távolságát tudjuk drasztikus méretekben
kitolni - nagyjából annyira, hogy bejuthassunk a bevehetetlennek
látszó erõdökbe, megkeressük a fõkapu
nyitógombját, és beengedjük a többieket.
A
Chapter Honour mint azt láthatjuk, már így is nagyon kellemes kis
játék lehetne. Ezt azonban még mindig megspékelték néhány extrával.
Első a nálam komoly plusznak számító Chasecam, azaz külső nézet.
Ennek négy fokozata van, és néhány másik Chasecam-hoz képest, ahol
az ilyesmi felér egy öngyilkossággal, harcolni is nagyszerűen lehet
külső nézetben.
Második
a kommunikációs rendszer. Mivel itt az elképzelések szerint űrgárdista
egységek és csatárláncok csapnak össze egymással (vannak hatalmas
csaták lebonyolítására alkalmas pályák is), ezért nem lett volna
a legszerencsésebb a Quake talkjára hagyatkozni. Egyrészt mert bizonyos
esetekben lassú és életveszélyes a használata, másrészt pedig mert
mindenki hallja. A káplánok és kapitányok által kiadott parancsokat
pedig nem a legszerencsésebb a térképen található összes egység
tudomására hozni.
Összesen
négy kommunikációs lehetőség van tehát, amelyek mindkét előbb említett
problémát kiküszöbölik. Az első az a pozíciójelentés. Anélkül, hogy
nekünk kellene beírnunk, a program üzenetként megjeleníti, hogy
ki küldte az üzenetet, és melyik tereptárgynál tartózkodik. (ha
valamiről nem tudjuk micsoda, akkor ezzel a módszerrel hamar megtudhatjuk
a nevét - vagy például ha sikerült egy bázis közelébe lopóznunk
ugyanezzel a módszerrel azt is kideríthetjük, hogy az ellenségé-e,
anélkül, hogy elő kellene bújnunk szétnézni, milyen zászló is lobog
a tetején...)
A
második a rádióüzenet. Ezek offline nekem nem akartak működni, de
amint felcsatlakoztam a Chapter Honour serverre, működtek tökéletesen
- itt tíz, előre definiált üzenetet találhatunk, ami azt jelenti,
hogy a fontosabb parancsokat és válaszokat mindössze két billentyű
lenyomásával ki- és megadhatjuk. Szerepel benne minden fontosabb
dolog, amire szükség lehet: a "bázis támadás alatt"-tól elkezdve
a "jövök már"-ig minden.
Ha
pedig ez nem lenne elég... Van két standrard kommunikációs lehetőség.
Az egyik ugyanaz, mint az eredeti, tehát a szöveget be kell gépelni,
és mindenki hallani fogja, míg a második esetében csak a csapattársaink.
Találunk
persze még pár dolgot a játékban, ami fontos, bár nem közvetlenül
életbenmaradásunkat szolgálja. Példának okáért a fegyvereket nemcsak
fel lehet venni, hanem le is lehet rakni - természetesen csak ott,
ahová valók. Vannak ezen túl felszerelési tárgyaink, amelyeket szintén
le lehet rakni, nem utolsósorban a lobogók is ilyenek! Ha tehát
a bázist nem tartjuk biztonságosnak, mert az ellenség úgyis biztosan
ott keresné először, akkor hátunkra vehetjük a zászlót (a szó legszorosabb
értelmében), elvihetjük valahova majd jól eldughatjuk. A jobb beleélés
kedvéért lehet a zászlóval harcolni is, elég morálcsökkentő látvány
lehet egy csapat, amiben zászlóvivő is van... Csak el ne vegyék
tőlünk.
Végezetül
pedig a különböző rangoknak különböző képességeik is vannak (illetve
lesznek a játékban). A demóban sajnos az egyetlen különleges képesség
az, hogy halottnak tudjuk tetetni magunkat. Ugye nem kell ecsetelnem,
hogy (mivel a hulláink a pályán maradnak, ügyes játékosok egyedül
is tudnak gyártani saját hullájukból tizet-húszat, egész rövid időintervallum
alatt) milyen előnyökkel jár, ha egy már meghiúsított ostrom után
elvegyülünk a hullák tömegében, arra várva mikor bukkan fel szerencsétlen
áldozatunk? Áldozatunk pedig majd jön, és szerencsés esetben bamba
vigyorral arcán baktat majd mit sem sejtve a szentély felé...
A
billentyűk:
Z-FRAG
(explóziós gránát)
X-KRAK (implóziós gránát)
C-PLASMA (plazmagránát)
V-VORTEX (elektromágneses gránát)
7-Detonation toggle (Ezzel állíthatjuk, hogy a gránát DELayed vagy
IMPact módban robbanjon-e (lásd a gránátok leírásánál))
T-Team
talk (csak a csapathoz szóló üzenetek)
Y-Global talk (minden játékoshoz szóló üzenet)
R-Radio message (rádióüzenet)
E-Report location (helyzetjelentés)
I-Inventory
(lista a felszerelési tárgyainkról)
Backspace-Stats (a jelenlegi adataink)
Backslash-Teams (milyen csapatok harcolnak éppen)
Slash-Players (a játékosok listája)
O-Options menu (opciók, három alponttal:)
1-TargetID
(célpontazonosítás)
2-3 HTH és HIT dicewatch (a kockadobások megjelenítése)
F-Jamdice
cycle (Erre nem tudtam pontosan rájönni, a célzásmódosító kockára
gyanakodtam egy ideig, de szerintem nem az. Nagy fegyvereknél lehet
állítani.)
P-Pickup toggle (Tárgyak/Fegyverek automatikus felvételének ki/bekapcsolása)
;-Chasecam toggle (ki és bekapcsolja a külső nézetet)
:-Chasecam mode (1-4 között a külső nézet követési távolságát állítja)
N-Drop
weapon (fegyver eldobása - csak azon a helyen lehetséges ahol felvettük,
vagy ugyanilyen fegyvert tárolnak (ellenséges raktárak nem mindig
számítanak))
M-Drop item (aktuális tárgy eldobása - ezzel kell például a saját
szentélyünk oltárára helyezni az ellenségtől zsákmányolt lobogót)
,-Prev item (a tárgylistában az előző tárgy kijelölése)
.-Next item (a tárgylistában a következő tárgy kijelölése)
G-Scanner toggle (scanner ki-bekapcsolása, a demóverzióban nincs)
B-Change rank (rang változtatása - már persze ha van hozzá elegendő
tapasztalati pontunk)
Q-Rank ability (az aktuális rang speciális képességének használata
- ez a demóban a magunkat hullának való tettetés)
H-Terminator headlight (a terminátor csatapáncél fényszóróit kapcsolhatnánk
be vele, ha a demóban lehetne felvenni ilyesmit)
Rádióüzenetek:
1-Give some backup here (támogatást kérek)
2-I'm hurting here (lőnek rám)
3-Going for the kill (hm... kell fordítani? :)
4-Look out! (Vigyázz!)
5-Stay with me now (Most maradj velem)
6-Base is under attack (A bázis támadás alatt)
7-What is your position? (Mi a pozíciótok?)
8-On my way (Jövök)
9-Returning to base (Visszatérés a bázisra)
0-Good to go (Mehetünk)
A
végére pedig egy kis cheat a türelmetlenebbeknek - ugyan internetes
játék alatt hiába nyomkorásszuk, de offline játszva a numerikus
* gomb 10 tapasztalati ponttal jutalmaz bennünket.
Legvégül
pedig egy rövid jótanács azoknak akik ki akarják próbálni: a január
30-i Wille féle Quake csak grafikus kártyán hajlandó menni
vele, AGA alatt fagy - Wille-vel már dolgozunk a problémán, addig
ajánlom a régi PowerUP Quake-t. A másik fontos dolog: ahhoz, hogy
minden működjön nem elég csupán a demó leszedése, kell legalább
a client patch is - különben szép kereket fogunk fagyni a rakétavetővel.
Amennyiben interneten is szeretnénk játszani szedjük le a Plaz által
gyártott ÖSSZES térképet - a kaliforniai server ugyanis csak a legritkább
esetben használja a demóhoz adott egyetlen gyengécske pályát. (Eddig
egyszer láttam, viszont a tabletop-ot, a hillfortot és a firebase-t
annál többször) (Ízelítõnek
pedig itt egy pici,
illetve egy nagy animgif
a hangulat kedvéért.)
Emeric
SH
|