SPACEHAWKS
WORLDNEWS ISSUE 18
HERETIC II DEMO
A tegnapi nap folyamán közkinccsé lett a Heretic II amigás változatának
demója, csöppnyi 41 megás méretben. Természetesen rácsaptunk rögvest, fôként
mert AGA támogatás is rebesgetve volt a dokumentációkban - nos, röviden
összefoglalva megérte.
Hosszabban elmesélve a kép egy kicsit összetettebb, de haladjunk sorjában.
Maga a Heretic II teljesen működôképes, a megszorítást csupán a következôk
jelentik: mindösszesen három level található a demóban, ebbôl is egy
Tutorial. Azért ne ijedezzünk, nem 5 perc alatt fogjuk végigjátszani ôket,
sôt, ha úgy istenigazából mindent meg akarunk találni bennük, az jópár napig
el fog tartani. (Ellentétben mondjuk a Quake II jellegével).
Ebbôl következôen jópár fegyver hiányzik a játékból (azért igen szép
számban vannak is... ahogy elnéztem, csak néhány igen durva maradt ki a
demóból ... vagy ki tudja?)
Nem tartalmazza a demó az animációkat... (hát úristen, jól kiszúrtak velünk
azért). Azért ha EZ a demó, akkor milyen lehet a full játék?
v
Hozzá kell tennem, azért is érdekelt a Heretic II, mert nem volt hozzá
szerencsém PC-n. Valahogy kimaradt az életembôl - elôzetesként rosszabbra
számítottam. Sokkal rosszabbra. Alkotói megint felülmúlták önmagukat (vagy a
Quake 2 engine korlátait?), ezúttal jóval nagyobb mértékben, mint a Heretic
múlta felül a Doom-ot. A különbség olyan mértékűnek tekinthetô, mint a Doom
és a Hexen között.
Fussuk át a demó követelményeit röviden, hogy mindenki láthassa, elfut-e a
gépén; azaz érdemes-e a letöltéssel veszôdnie.
-603e vagy jobb PowerPC processzor (ezzel a noppc felhasználók kiütve)
-64 Mb memória (nálam egy darab 64 megás modullal futott, valamivel kevesebb
is elég kell legyen neki - persze minél több van annál jobb)
-kb. 75 Mb hely valamelyik partíciónkon (plusz a negyvenegy megás archív)
- WarpOS V4 vagy jobb
- AGA vagy grafikus kártya. Erôsen javasolják a grafikus kártyát. Annak
ellenére, hogy egyelôre még AGA-m van, egyet kell értsek.
- Warp3D kompatibilis kártya valamint Warp3D V3 a MiniGL render rész
használatához.
- AHI 4 vagy jobb.
Ennyi. Aki tehát nem esett ki sem a PPC résznél, sem a 64 Mb ramnál, az most
nyeregben érezheti magát: fog ez menni....
Ezért AGA felhasználók kedvéért teszünk is rögtön egy kis kitérôt...
Ugyanis náluk nem fog azért olyan egyszerűen menni a dolog, mint azt a
dokumentáció állítja... Vacak fél órámba telt, mire rájöttem mit is szeretne
szerencsétlen, ami nincsen, de végül a szükséges dolgokat kézzel beállítgatva
nemcsak arra vettem rá, hogy elinduljon, hanem, hogy felbontást is tudjak
váltani, és ne 640x480xham8-ban rohangásszon... (Aki úgy véli ez nem olyan
nagy kunszt, az most ne olvasson tovább, próbálja meg nyugodtan saját
kútfôbôl, két óra múlva találkozunk ugyanitt, és akkor elolvashatjuk a
megoldást közösen :))
Igazából nem is a Heretic II keseríti meg az életünket (ô futna bármin
zokszó nélkül), hanem az AGA részhez használt chunkyppc.library. Elôre
szólok, senkit ne tévesszen meg a viszonylag jól hangzó neve, elkövetôje
ugyanaz, aki az RTGmaster library nevezetű csodáért is felelôs...
Ergó nem árt ha van tökéletesen installált RTGmaster librarynk, meg a hozzá
tartozó dolgok - ha nem tökéletes, az még tovább fogja keseríteni életünket.
A csodaduó egyébként hajlamos a tetszôleges RTGmaster funkció eseténi
elfagyásra, esetleg resetre, ilyesmire, bár aki használta már annak ez nem
lesz igazi meglepetés. Nálam nagyon egyszerű megkülönböztetni, mikor történik
valami jól: ha full szürke lesz a képernyô akkor gáz van...
Namost ugye az élet még mindig nem ilyen egyszerű. Indítsuk el mondjuk
ikonról - ekkor nagyon intelligensen megnézi, van-e chunkyppc.library
installálva, és ha nincs akkor bemásolja a helyére, elôtte persze megkérdezve
minket. Csakhogy ez még kevés. Az elsô fél órában változatos formában
sikerült váltogatnom a Couldn´t open window, és az Unsupported video mode
hibaüzeneteket, anélkül, hogy egy képkockát láthattam volna a játékból.
A titkok titkai ugyanis a nem létezô környezeti változók (env variables).
Némi segítségképpen (továbbra is kihangsúlyozva, hogy ezek a szivatások
csupán az AGA felhasználókra vonatkoznak) megadnám azokat, amelyeket jelenleg
használok, és amelyekkel most már egész türhetôen működik. (értem ezalatt azt
csinálja amit szeretnék) Hozzuk létre elôszöris a SYS:Prefs/Env-Archive
alkönyvtáron belül a HereticII-Demo könyvtárat. Ebbe fognak kerülni az alábbi
környezeti változók (létrehozásukra kezdôbbeknek a CED-et, haladóbbaknak a
SetENV parancsot ajánlom - a setenv viszont alapban a ramba hozza létre ôket,
úgyhogy kezdôbbek inkább maradjanak tényleg a CED-nél. A környezeti változók
tulajdonképpen szövegfile-ok, amelyeknek van egy nevük, és bennük (jelen
esetben) számok.)
Környezeti változó neve - tartalma
ham - 1
modeid - 167940
modeid1 - 692228
modeid2 - 659456
modeid3 - 135168
pubscreen - 1
rtgmaster - 1
wb - 1
A modeid-k ne rettentsenek el senkit, az RTGMaster rá fog kérdezni a
felbontásokra - viszont ezt SOSE mentsük el! (vagy utána töröljük a HereticII
alkönyvtárából az RTGMaster.prefs-t.) A csodaduó ugyanis nem képes két
preferencest tárolni, és míg elmentetlen prefs esetén 320x240
képernyônyitáskor újra meg fogják kérdezni, hogy ugyan milyen képernyômódot
szeretnénk, elmentett prefs esetén a 320x240 méretű képet egy 640x480-as
képernyôn láthatjuk majd - aminek sebesség szempontjából nem sok értelme van.
Tényleg - ha már a sebességnél tartunk, úgyis mindenki ezt kérdezi
legelôször. Egyszóval a HereticII 640x480xham8 esetén (a stílushoz képest)
nagyon szép. 320x240-ben szintén relative nagyon ronda. Ellenben ha néhány
pillantást vetünk a sebességkülönbségre, mindjárt megértjük minek mi az
értelme errefelé.
A HereticII demó ugyanis 640x480xham8 esetén elérheti akár a 4 fps-t is. Ez
nem viccelôdve lett mondva, ugyanis ugyanazon a ponton mért 320x240xham8
sebessége 20 fps, azonban ez a tutorial pályán, meglehetôsen egyszerű
környezet esetén értendô, a játékban induláskor például mindjárt csak 12. El
lehet képzelni a 640x480 felbontás sebességét a játékban... (Tegnap holmnô
BVision tulajok panaszkodtak is, hogy 640x480 esetén csak olyan 15 fps a
játék - hát sajnálom is ôket nagyon. :)
Ami viszont meglepett a játékban, hogy itt AGA-n az én gépemen mennyire
ugyanolyan effekteket láthatunk benne, mint a mai PC-s játékokban. (Jó, azért
nem egy Half Life, vagy egy Quake III). De azért ugyanezt elvártam volna a
WipeOut2097-tôl is, amelynek nincs AGA verziója, mégis jóval
effektszegényebb, mint a Heretic II.
Fôhôsünk mozgása szinte már Lara Croftot megszégyenítôen összetett tud
lenni (bár találtam olyan mozgáskombinációt, amit 4 fps esetén egyszerűen nem
lehet kihozni - a tutorial például végigjátszhatatlan, pedig a csirkés poén a
végén az egyszerűen elképesztô!!!), a textúrák - fôként a sajátunk és az
ellenfeleké - pedig Quake 1-hez képest igen komoly elôrelépésen ment
keresztül.
A fegyverekhez kapcsolódó, 10 fps felett már tényleg lélegzetelállító
effekteket nem ecsetelném, sokkal jobban példázza ôket a kanyon napjának
ragyogása, amikor neadjisten belenézünk - az a kanyon az magában megér egy
misét! Még a screenshotokat nézegetve is messze kevesebbet vártam a játéktól!
Addig ne is nyilatkozzunk a játék milyenségérôl, amíg a két madárfészek
közül a magasabbikról körül nem néztünk... A háttérkép tökéletessége, a
fentrôl tényleg tűzô nap már-már zavaróan realisztikus. Az pedig, hogy
mindenfelé el lehet mászkálni a térképen, rengeteg mindenre lehet felmászni
az furcsamód azt a képzetet ülteti el az ember fejében, hogy egyáltalán nem
arra csatangol, amerre a készítôk elképzelték - és ettôl valahogy olyan
szabadnak képzeli magát, nem úgy mint a játéknak alapját képezô Quake II.
Az ID igazából sosem tudta kihasználni az általa létrehozott dolgokat igazi
mélységéig - ezért is szerencsés valahol, hogy az értéktelen Quake II helyett
a Heretic II-t szakajtják nyakunkba.
A játék értéke pedig csupán az elsô két perc negatív sokkja után
elkövetkezô fél órás nagyszerű játék megemésztése után derül ki. Hogy mondjuk
a Quake I-hez képest mennyi újítás van benne, mik is az igazán szép effektek,
arra pedig helyesebb ha mindenki magától jön rá - nem szép senkit megfosztani
az igazi felfedezés élményétôl - mert lesz ilyen jópár, még a rövidnek szánt
demó folyamán is!!!
Ami az értékelését illeti... Igazából nincs a kategóriájában (amigán) ami
hozzá mérhetô lenne, tehát 200%, még annak ellenére is, hogy nem rajongok a
Q2 engine-ért, meg nem is egészen az én stílusom: ennek ellenére is
megérdemli. Ha pedig fele is igaz annak, amit a Hyperion tervez, akkor ugyan
a Heretic II már akkor is számíthatna arra, hogy megveszem, mivel azonban
remélhetôleg BVision-om is lesz nemsokára (ugye lesz? ugye? :), a LithTech
és a Quake2 engine birtokosa megérdemli, hogy az elkövetkezendô játékaik
amolyan támogatásaképpen ne a kalózverziót szerezzem be a játékukból. Ugyanis
ezeknek birtokában nagyon rövid idô alatt nagyon sok játék átírása
lehetséges, ami igencsak ráférne a meglehetôs játékhiánnyal küszködô
platformra.
PS.: A víz a kanyon néhány pontján olyan durvára sikerült, hogy sajnos második helyre
szorította nálam az AB3DII-t... Amikor a halakat láttam úszni a medencében, hát az már
túl sok volt nekem...
Emeric
SH
|