SPACEHAWKS
WORLDNEWS ISSUE 18
INTRO
Showtime
Folks!
Amikor
a legutóbbi számnak nekiálltunk a dátum még 1999 volt. Ugyan azon lehet
vitatkozni, hogy az új ezredévnek elsô száma-e jelen kiadásunk, vagy
majd csak jövôre mondhatjuk el ezt róla - mégis, ez 2000 legelsô kiadása,
és akár így, akár úgy, valahol azért mégiscsak beléptünk a következô
évezredbe.
Szomorú
hírekkel kezdôdött ez az év is: ezúttal a Phase5 volt az, amely a csôdbe
jutott Amigás cégek sorához csatlakozott - persze hamar kiderült, hogy
a teljes termékskálát, a 603e/604e kártyákig és C/Bvision kártyákig
bezárólag átvette a DCE, a szoftverfejlesztés folytatásáról pedig szintén
rekordidô alatt született megállapodás - így végülis csupán a G4 kártyák
sorsa kérdéses egyelôre. (yupp, persze pont az én kártyámmal kell
viccelôdni-Emeric SH)
Az
mindnesetre már most leszűrhetô, hogy az erôviszonyok alapjában fognak
ezt követôen átrendezôdni az Amigás világon belül: mindenképpen várható
a WarpOS drasztikus elôretörése, amely végtére is hordoz magában pozitív
következményeket: lassan - a PowerUP támogatásától függôen, amelyet
még mindig nem lehet teljesen leírni - elérkezhetünk ahhoz a szituációhoz,
hogy csupán egyetlen kernelünk lesz. Szomorú, hogy ehhez pont a Phase5-nek
kellett csôdbemennie.
Mondjuk
mivel csaknem két nappal a hír kipattanása utána
DCE már bejelentette, hogy rendelkezik (a G4 kártya kivételével)
a teljes Phase5 termékskála gyártási jogával
a BVisiontól elkezdve az összes PPC kártyáig
bezárólag. Pár nappal ezt követõen
pedig már azt is bejelentették, hogy megállapodtak
a Phase5 külsõ szoftverfejlesztõivel, így
biztosítják a további szoftverellátást,
valamint átvették a teljes szervízellátást
is - a régebbi kártyákat is beleértve -
és rövidesen megkezdik a kártyák tömeges
elõállítását - olyan nagyon nincs
okunk aggodalomra.
Azután
szintén ennek kapcsán kerültek napvilágra a hírek a Fusion PPC verziójáról
- az alkotók, a Microcode Solutions megint bugokba rohant a WarpOS-ben,
ami minimum azért azt jelenti, hogy komolyan foglalkoznak a témával.
Remélhetôleg e szám összefoglalójában már hozzáférhetô lesz egy többé-kevésbé
bugfree és használható verziója annak az emulátornak, amelynek voltaképpen
elsô helyen kellett volna megérkeznie ahhoz, hogy az Amigás PowerPC
platform hatékonyabban legyen képes gyűjteni a felhasználóit. Voltaképpen
ez lett volna az az egyik kulcsprogram, amiért érdemes váltani PowerPC
platformra - ennek ellenére még mindig várat magára.
A Haage&Partner
mindenesetre a jelenlegi Amigás vezetéssel is szoros kapcsolatok kiépítésén
fáradozik, amely valószínűleg azt jelenti majd, hogy az OS3.5 után további
fejlesztésekre is számíthatunk, és így van esély arra, hogy a több mint
fél évtizedes kiesést, amely alatt gyakorlatilag semmiféle fejlesztés
nem történt az AOS-t illetôen, szépen lassan talán ledolgozhatjuk. Bírunk
egy bizonytalan ígéretet is egy native PPC AmigaOS-rôl, azonban annak
ki tudja mikori elkészültéig meg kell elégednünk a jelenlegivel.
Vagy
mégsem? Hiszen itt az Aros, és talán küszöbön áll az Amino által kidolgozandó
rendszer és VP is. Akármi is lesz, akármelyikük is bukik el, azt hiszem
egy tanulságot mindenképpen levonhatunk.
Annak
idején Amiga néven épült egy téglafal. Ezen fal téglái cégek és felhasználók
voltak, mi voltunk, mi magunk. Azután a legnagyobb tégla kidôlt. Majd
szépen lassan fokozatosan kezdték kiütni a téglákat. A téglafal eközben
persze a magasban épült tovább - de az alapjait bombázták. Egyiket a
másik után, úgy ütötték ki ezeket a téglákat az idôk folyamán. Az alapoknál
kiütött téglák helyén pedig elôbb rések, majd lyukak, végül pedig tátongó
nyílások keletkeztek.
És
azt hiszem a kiütött régi téglák közül a Phase5 volt az utolsó. Az utolsó
olyan tégla, amely a felépített, rettenetesen magas falat még tartotta,
amely összekötötte az alapokkal... A téglafal sorsa megpecsételôdött.
...
A látvánnyal
persze nehéz betelni. Pedig akármilyen hihetetlen, ez kell legyen az
igazság. Egyszerűen nincs más magyarázat arra, amit látunk.
Az
AMIGA lebeg...
És
innentôl nincs már, ami a földhöz kötné. Oda repülhet, ahova akar...
A platform that simply refuses to die.
Emeric
SH
|