SPACEHAWKS
WORLDNEWS ISSUE 18
SCANJUGGLER
Annak
idején amikor csak 020/28-on játszottam vele nem is sejtettem, hogy
milyen sebessége tud lenni az Armour Geddon 2-nek egy ma már igencsak
mezeinek számító 040/25 processzoron... Márpedig esküszöm nem semmi,
komplexitásban a járművek számában és ötletekben pedig még mindig
felülmúlja az AirQuake-t, amelyrôl az eddigi modokhoz hasonlóan
tervezem egy pár screenshottal fűszerezett leírás megírását... Az
egyetlen, amiben valamennyire el van maradva az a texture mapping
teljes hiánya (stencil vectoring azonban már van benne!). Mentségére
legyen mondva, születésének idején nemigen volt még ilyesmi... És
hogy hogyan jön mindez ide?
Azt
hiszem sokan tanusíthatják, hogy miután az ember megvette svga monitorát,
akkor - még abban az esetben is, ha egy tv rendelkezésére áll -
drasztikusan lecsökken a nem promote-olható, tehát kizárólag 15kHz-es
képernyômódokat használó programok használata az idô múltával. Ezelôtt
egy hónappal jutottam el odáig, hogy ez immár csakis a feltétlenül
szükséges alkalmakra korlátozódott (pl. legifjabbik unokatestvérem
látogatásaira, aki mindig ilyen játékokkal akart játszani :)
Végül
úgy döntöttem, ez így nem mehet tovább. Elkezdtek hiányozni ezek
a játékok, erôm viszont nem volt már ahhoz, hogy elslattyogjak a
gép hátuljához, kábelt cseréljek a TV-ben, és játsszak. A megoldást
pedig az ilyen esetekre egyetlen dolog jelenti...
A
ScanJuggler mint az talán a nevébôl is kitalálható egy scandoubler.
Méghozzá egy belsô scandoubler. A nagy tömegtôl pedig két dolog
különbözteti meg (több egyéb dologtól eltérôen): egyrészt az, hogy
nagyon jó minôségű, másrészt pedig, hogy MAGYAR.
Bizony.
Elég régen (már persze mihez képest :) jelent meg az utolsó magyar
fejlesztésű hardware elem Amigához, de ez az utolsó is méltó tagja
az egészen jól sikerült hw elemek sorának. A kártyára nem lehet
panasz, ha pedig egyéb cégek által forgalmazott scandoublerekhez
hasonlítjuk, akkor ez különösen így van.
Lássuk
elôször azon tulajdonságait, amelyek kötelezô képességei minden
scandoublernek:
-
A PAL, NTSC és EURO36 képernyômódokat megjeleníthetôvé tesz S-VGA
monitorokon, a frekvencia megduplázásával - emellett a sorokat is
megduplázza. (Mondjuk ezért scandoubler a scandoubler - ezután tehát
olcsó svga monitort is használhatunk, nincs szükség a jó képhez
drága multisync monitorokra)
- A duplázott felbontás mellett természetesen megjeleníti az overscan
területet is - ez persze csak Amigán alapkövetelmény, ugyanis mások
jóformán nem is használják az overscan területeket és felbontásokat.
- Automatikusan felismeri a képernyômódokat, és szükség szerint
aktiválja scandoubler módot.
- Nem befolyásolja azokat a felbontásokat, amelyeknek nincsen szükségük
frekvenciaduplázásra (dblPAL, dblNTSC, Multiscan etc.). A dokumentáció
szerint javítja ezen felbontások kontrasztját. (A képemet elnézve
ebben lehet valami.
- Semmilyen módon nem zavarja a gép működését.
Emellett
az úgynevezett "extrái", azaz az alapkövetelményeken felüli jó tulajdonságai
a következôk:
-
Jóval könnyebben installálható, mint mondjuk a Micronik scandoubler.
(Ez tapasztalat.)
- Van neki magyar használati útmutatója. (A régiben volt egy csúnya
elírás, amirôl késôbb majd szót is ejtünk.) Mondjuk ez egy magyar
gyártmányú terméktôl nem is annyira meglepô. (Megintcsak a Micronik
ékes német nyelvű használati útmutatója rémlik fel szemeim elôtt,
amiben a három nyák közül csupán kettônek az elhelyezési irányát
adták meg... Mondjuk némi elmélkedés után értelemszerű, de a felhasználók
fantáziáját ismerve nem árt az útbaigazítás.)
- Nincs bemelegedési ideje, mint néhány hírhedett scandoublernek.
- Ugyan nem szűnteti meg az Interlace felbontások villogását (dehát
nem is egy flickerfixerrôl beszélünk.), de kismértékben csökkenti
azt. (Valóban csupán kismértékben, tehát csodára senki ne számítson.)
- Jumperrel bekapcsolható Smoothing. Egy roppant kellemes funkció,
amit még nemigen láttam sehol sem. Ilyenkor interpoláció alapján
számol ki minden második sort - ami egyszerűen kigyilkolja az óriási
pixeleket (nevezzük nevén, a ló méretű pixelekrôl van szó) az alacsony
felbontásokból. Nincs tehát alacsony felbontásoknál olyan erôs pixelesedés,
mint mondjuk PC-n.
- Képes helyettesíteni a közkedvelt commodity-k Blank Border funkcióját:
magyarán kikapcsolja a megjelenítést az overscan területein kívül.
(Ez egyrészt esztétikusabb, másrészt pedig csökkenti a custom chipekre
nehezedô megjelenítés jelentette nyomást). Ez a funkció azért fontos,
mert a commodityk ezen funkciója nem jutna át a scandoublereken.
- Van rajta még két (három) jumper. Az elsô amirôl már beszéltünk
az SMO jelet viseli és a Smoothingot kapcsolja ki-be. A második
két, elôre beállított overscan mód között vált (ALT jel): egy 724
pixel és egy 768 pixel széles felbontás között. Ennek külön elônye,
hogy két preferencest tárolhatunk el újabb monitorainkban - az egyiket
mondjuk a WB, a másikat pedig a játékok számára. Harmadik jumperünk
a GRN5/6. Itt rövid kitérôt kell tennünk az irányban, hogy hogyan
is építi fel a scandoublerünk a képet. A jeleket természetesen belsô
scandoubler lévén nem a videokimenetrôl, hanem magukról a chipekrôl
gyűjti. A cél világos: a képet - amennyiben 15kHz horizontális frekvenciájú
- akkor meg kell duplázni. Viszont a képet valaminek elô is kell
állítania. A chip pedig jelen esetben belsôleg YUV és nem pedig
RGB rendszerben dolgozik. (Igen, pontosan ez az, amit az mpegek
is használnak) Mivel azonban úgyis jórészt A500-as játékokat, illetve
demókat fogunk nézegetni rajtuk az, hogy nem háromszor 8 biten tárolja
nem jelent különösebben észrevehetô különbséget - megjelenítô képessége
gyakorlatilag megfelel a PC-n megszokott HiColornak. Mint tudjuk
- pontosabban mint azt Safranek mondaná köztudott - a három színösszetevô
közül a zöld a legfontosabb szemünk számára. A jelen jumperrel azt
állíthatjuk, hogy a zöld színösszetevô ugyanannyi, vagy egyel több
biten legyen-e ábrázolva mint a többi? Összességében elmondható,
hogy a nagyobb bitszámon tárolt zöld szín jobb színfelbontást eredményez,
viszont esetenként a szürke színárnyalatokban észrevehetô, hogy
a zöld több fokozatban változik mint a többi szín. A jumper segítségével
mindenki eldöntheti, hogy neki melyik szimpatikusabb. Végül a legutolsó
a jumperek sorában a DIS azaz Disable. Ez egész egyszerűen felfüggeszti
a scandoubler működését.
Néhány
negatívum: a scandoubler nem tudja a SuperHiRes felbontást: nem
mintha olyan marha sokat használná bárki is, valamint mint azt említettük
a kép nem feltétlenül tökéletes másolata az eredetinek,
viszont ez egyéb scandoublereknél sincsen másként. (Még nem láttam
ilyen scandoublert - állítólag van ilyen, de az is grafikus kártyához
:).
Röviden
az installról (lévén úgyis kapunk magyar nyelvű használati utasítást
hozzá):
A
kártya ugye belsô scandoubler, és két részbôl áll. A nagyobbik nyák
a Lisa chipre és a tôle balra fenn található kisebbik chipre kell
illeszkedjen, míg a másik az Alice chipre. (Ellentétben a hibásan
kiadott magyar nyelvű használati utasítás régi verziójával). Ezt
a nyákok jelölései miatt gyakorlatilag el sem lehet téveszteni,
nem úgy mint mondjuk a Micronik csoda esetén... :) Ennyivel pedig
gyakorlatilag készen is vagyunk a teljes install procedúrával!
A ScanJuggler legfôbb elônyérôl nem is beszéltem még (azon felül,
hogy nekem rettenetesen tetszik ;)). Ugyanis a ScanJuggler mindössze
14000(!) Ft-ért kapható - amivel elég szépen alulmúlja a piacon
kapható összes többit.
Ez
az ár pedig Petike boltjában értendô - tehát ennyi pénzért valóban
hozzá is lehet jutni. Az alkotóról pedig azt hiszem elmondható,
hogy messzemenôen korrekt - amennyiben tehát véletlenül valamelyik
ScanJuggler gyártási hibás lenne, akkor - persze csak gyártási hiba,
és nem keresztüldöfött túlélôkés :) - esetén 3 munkanapon belül
szó nélkül kicseréli. (Annak ellenére, hogy mindegyik legyártott
scandoubler elôzetesen tesztelésre kerül.)
Végszóként
még annyit: a kártya annyira meg van csinálva, hogy többen megesküdtek
már a két bemutatott scandoublert megvizsgálva, hogy a Micronik
a házi gyártmány :)))
Emeric
SH
a
készítô elérhetô az alábbi emilcímen:
victor@pannonline.hu
|