SPACEHAWKS'
WORLDNEWS
ISSUE 20
RÉGI IDÕK MOZIJA
ANCIENT BATTLES
Üdvözlök
mindenkit a Régi idôk mozijának legújabb kiadásában. Rovatunk
ezen részében kivételesen a stratégiai játékok szerelmeseit
igyekszünk elkényeztetni. Nem is akármivel: mégha ezúttal
nem a grafika és nem is a hang lesz ami elvarázsol bennünket,
játsszuk akár egyedül, akár ketten ezt a játékot, nem fogjuk
megbánni. Az "Ancient Battles" című alkotás azonban nem az
a tipikus játék, amely elsô pillantásra lopja be magunkat
a szívébe.
Amikor azonban légióink katonáinak helyébe képzeljük magunkat,
vagy nehézlovasainkkal együtt rohanunk a falanx áthatolhatatlan,
gyilkos, gyorsan mozgó tüskékkel tűzdelt falának, amikor saját,
megvadult elefántjaink tapossák a katonáinkat, amikor a hunok
lovassága átvágja áthatolhatatlannak gondolt védelmünket,
amikor Hannibál Itáliai veteránjainak sorfalának csapódik
az elit légiók cohorsainak végtelen sora... Akkor valami mégis
megérint bennünket.
Akkor,
amikor ez a játék készült még egyáltalán nem volt divat az
egységeket formációkban mozgató játékok készítése: és azt
kell mondanom, felülmúl jópár azóta született kezdeményezést.
A rendszer, amely mögötte áll egyszerűsége dacára is lélegzetelállítóvá
tudja tenni a csatákat, szinte velünk lélegzik és mozog a
sereg, parancsszavaink visszhangozzák tisztjeink... Valahol
a távolban elérték e szavak elefántjainkat, és az állatok
feje mögött ülô hajcsárok kétségbeesetten próbálják az ellenséges
lovasság irányába fordítani ôket. Mindeközben pedig kegyetlen,
rezzenéstelen arccal rendezôdik át nemesi nehézgyalogságunk,
halálos gyakorlottsággal teljesítik, szinte még kiadásuk elôtt
generálisaik parancsát: szinte a semmibôl, vonalaink mögül
tör elôre nehézlovasságunk, hogy megbontsa az ellenség vonalát,
hogy majd a nyomukban beérkezô gyalogság és az íjászok végezzék
be sorsukat.
Kevés olyan játékot láttam, ahol ennyire szabadon, és mégis
ennyire rendezetten mozgathattuk volna egységeinket, és ami
még ennél is fontosabb, brilliáns az, ahogy az ókori hadi
taktikák valóban működnek. Hunjaink akkor legeredményesebbek,
ha megfutnak és rá-rácsapnak csupán ellenségükre, lovas íjászaik
halálos nyílfellegeivel. Az elefántoknak bizony tényleg érzékeny
a talpa, és valóban megrémülnek látványuktól a lovak: ám éppúgy
mint a valóságban, ha egyszer megvadulnak és menekülésbe kezdenek
megölhetnek és eltiporhatnak bárkit, legyen az barát vagy
ellenség. A rómaiak elit légióinak cohorsairól pedig azt hiszem
nem is kell beszélnem. Hatékonyak, gyorsak, és nem állítja
meg ôket más, csak egy hozzájuk hasonlóan elit katonákból
álló falanx. Legyűrik ha kell az elefántokat, szinte félelmet
nem ismerve törnek elôre: és ennek megfelelôen iszonytató
pontokba is kerülnek, épp elég sokba ahhoz, hogy inkább lássuk
a rómaiak megszokottabb légióit, melyek cohorsai nyomukba
sem érhetnek, ám szervezettségük, létszámuk és moráljuk félelmetes
ellenfélekké emeli ôket is. És végül ott vannak generálisaink,
a sereg vezérei. A morál és a lelkesedés az egekbe szökik
ahol megjelennek, és fordítva, az alájuk rendelt sereg megtörik,
szétesik, és kapkodva keresi egy másik generálisunk irányítását.
Három nemzetet, három népet említettem eleddig: azonban ôk
csak apró, szinte jelentéktelen szeletei a rendelkezésünkre
álló hatalmas választéknak. Nem csupán a nemzetet választhatjuk
meg, sokuknál meg kell jelölnük a korszakot is, amelybôl származzanak,
majd esetleges szövetségeseiket: és még csak ezután jutunk
el oda, hogy a játékban kivételesen gazdagon és rendkívül
aprólékos gonddal megalkotott és jelen levô egységek valóságos
tömegébôl választhassunk.
A csapatok összeállítása pontrendszer alapján történik: minden
egység erejének és tulajdonságainak megfelelôen pontot ér:
egészen néhány nemzet alig pár pontos benszülött íjászaitól
a birodalmi róma jóval kétszáz pont feletti elit légióig.
A játék úgymond "a puritánság erejével hódít", ha a kezelés
nehézségeiről kell beszélnünk. Egyetlen apróságot leszámítva
minden teljesen értelemszerű, mondhatni szájbarágós, kezdve
az egységeink megvásárlásától egészen azok csatatéren való
elhelyezéséig. A műveletek jó részét végezhetjük magunk, vagy
rábízhatjuk a számítógépre is. (Később amikor belejövünk a
játékba nem lesz senki aki a deploy életbevágó műveletét a
gépre merné bízni. Idővel ugyanis rájövünk arra, hogy az utolsóként
berakott, teljesen jelentéktelen kis íjász is lehet a csata
eldöntője.)
Ami kicsit bővebb magyarázatra szorul, az a csata és az irányítás.
Három fajta fontos egységünk van, ami a következő hat (ha
jól számoltam, de felkúszhat ez még menet közben):
1.,
a gyalogos
Meglepő mód többségében ők fogják erőinket képezni. Rendkívül
különbözőek lehetnek, kezdve a könnyű fegyverzetű, nehéz terepen
is jól boldoguló, ám fegyelmezetlenségük miatt parancsainknak
csak lassan és körülményesen engedelmeskedő amatőröktől egészen
a betonstabil, acélos fegyelmű, nehézpáncélos elit falanxokig
bezárólag, akik gyorsan és hatékonyan hajtják végre parancsainkat,
nehezen törnek meg, ám mozgási sebességre lassabbak és rosszabbul
boldogulnak nehéz terepen mint más társaik. Velünk elegendő
az ellenség elé vagy mellé állni (lehetőleg minél több oldalról)
és már megy is a csihipuhi. Természetesen a közelharcfegyverek
mellett az elitebb egységek hordozhatnak lőfegyvereket, pajzsokat
és páncélokat is.
2.,
a gerely/dárda hordozók
Ők is gyalogosok, csak éppen bizonyos eszközöket cipelnek.
Ezért gyengébbek közelharcban, ellenben két mező távolságban
tudják lőni az ellenséget. (Mozgó egység csak a menetirányban
levő ellenségre tud lőni) Az általuk bevitt sebzés nem íródik
ki összecsapásként, onnan lehet észrevenni hogy működnek,
hogy az ellenfél célbavett egységéből lassanként csendben
kezdenek elfogyni az emberek.
3.,
az íjászok/parittyások
Az íjászok is hasonlóak a fentebbiekhez, ám négy egységre
lőnek. A parittyások annyiban különböznek tőlük, hogy sokkal
nagyobbakat képesek sebezni páncélos egységeken mint pl. az
íjászok. (tehát íjászokkal kísérelni meg a rohamozó falanx
megállítását általában elég öngyilkos húzás)
4.,
a lovasok
Ők is emberkék, csak meglepő mód lovakon ülnek, ezért sokkal
gyorsabbak és nagyobb a támadóértékük is. Ők is cipelhetnek
maguknál példának okáért íjakat, és ezzel lövöldözni is szoktak.
(A hunok például nagyszerűen értenek hozzá: a falanx meg úgyse
éri utol őket, mivel lovon ülnek) A lovasokról tudni kell,
hogy megfutnak az elefántok elől.
5.,
az elefánt
Körülbelül ló sebessége van, nem bírja a nehéz terepet (az
elefántoknak érzékeny a talpa), valamint ugyan automatikusan
megfutamítja a lovasokat, meg azért edzett gyalogosok legyenek
a talpukon akik megállítják (azért három elit légiós cohors-on
már az életben nem jut át egymagában) de ha egyszer megfutamítják
akkor hovatartozásra való tekintet nélkül mindenkin átrobog.
(azaz támadja őket)
6.,
a harci szekér
Nagyon kellemetlen eszköz, megfutás esetére ugyanaz vonatkozik
rá mint az elefántra.
7.,
a tábornokok
(tudtam én hogy a hat pont nem lesz elég)
Nos, talán a legfontosabb egység a játékban. Nem kell más
ennek bizonyítására, mint hogy nélkülük nem vagyunk képesek
parancsokat kiadni - seregünk hiányukban megfut vagy tétlenül
áll, egyszóval nem hadsereg a hadsereg. Nem feltétlenül van
egy darab belőle. Amennyiben több tábornokunk van, akkor még
mielőtt az összecsapás elkezdődne el kell osztanunk a hadsereget
a tábornokaink közt. Mindenki annak a parancsainak engedelmeskedik
(és annak parancsainak számát fogyasztja) aki alá tartozik.
Mivel
ugye az ókorban vagyunk, minél messzebb vannak az egységek
a tábornokuktól annál lassabban szereznek tudomást a parancsról.
Minél fegyelmezettebbek és képzettebbek, annál gyorsabban
engedelmeskednek. Ha például egy elit cohors 20 mezőnél messzebb
áll parancsnokától, akkor egy kör eltelik ugyan, míg eljut
hozzájuk a parancs, ám rögtön azonnal akcióba kezdenek. Kevésbé
elit bőrgatyás íjászaink esetleg 3-4 körig is elszöszölnek,
mire a parancsot végrehajtanák.
Mint
említettük a parancsok száma igen korlátozott. Azonban mindez
egy zseniális húzással van áthidalva: ugyanis bár parancsot
kiadni csökkenti a parancsok számát, ám valakinek azt mondani,
hogy kövesse a legutolsónak parancsot kapott egységet (igyekezzen
tehát tartani a hozzá képesti pozícióját) az nem kerül pontba.
Így lehet tehát egy egész lovasszázadot egyetlen parancs segítségével
utasítani a rohamra, méghozzá formációban! Kijelölünk valakit
képzeletbeli tisztnek, neki kiadjuk a parancsot, és a többieknek
mind követést adunk. Jó tudni, hogy ezt csupán egyszer kell
megtenni, ha új parancsot adunk a "tisztnek" akkor a többiek
azt is követni fogják - ergo a követés azt jelenti, hogy csináld
amit a tiszted. (kivéve a megfutást persze)
A
parancsok számával való takarékoskodást segíti még, hogy a
közvetlenül a tábornok mellett álló egységeknek (még ha nem
is alá tartoznak) teljesen "ingyen" osztogathatunk parancsokat.
A
parancsnok ezen felül nem szokványos egység, rá tud állni
más, saját egységekre. (tulajdonképp egy zászló, vagy harci
jelvény amit hordozhatnak) Célszerű a legjobb egységünkre
rakni, két okból: egyrészt ugye a tábornok közelsége javítja
a környező csapatok morálját, plusz még ezen felül nagyon
megdobja annak a harcértékeit, akin rajta áll. Másrészt viszont
ha elfenekelik és megfut, annak nagyon szomorú következményei
lehetnek. Idővel ugyan, ha van még tábornokunk akkor a csapatai
"átállnak" egy másik tábornokunk irányítása alá, ám ez egyáltalán
nem azonnal fog bekövetkezni, hosszú-hosszú körökön keresztül
lehetünk képtelenek majd parancsokat kiadni nekik. Másrészt
csak a tábornokok képesek parancsokat kiadni, és elvesztésükkel
drasztikusan esik a kiadható parancsok száma, valamint ugye
ha elfogy minden tábornokunk akkor egyáltalán nem leszünk
képesek parancsokat kiadni.
Összefoglalás
Összefoglalásként annyit lehetne elmondani tehát, hogy a játék
monumentális. Játszhatunk olyan csatákat amelyekben egyenesen
tengernyi hadseregek csapnak össze, nagy a fejvesztettség,
a káosz, az egymásnak ellentmondó parancsok: és mégis, a csúnyácska
grafika dacára is megszépíti a játékot a komoly kihívás, az
egyszerű kezelhetőség dacára is komplex csapatmozgások végrehajtására
is alkalmas rendszer. Stratégia kedvelőknek tehát kötelező
darab, főként ha van a közelben valaki akivel játszhatunk,
mert bár kergethetjük az AI-t is (vagy épp ellenkezőleg, szaladhatunk
is előle) a két játékos módnak nincs párja.
|
A
választható nemzetek listája. |
|
A
birodalmi Róma nem túl számos, ám
annál megkapóbb egységei. |
|
A
Rómaiak felsorakozak mintegy 6-8 képernyõnyi
terjedelemben. |
|
Az
indiaiak úgy vélték majd õk
aztán lerohanják a légiókat.
Oldalt a lovasságunkat láthatjuk felfejlõdni
némi kafa oldalbakapáshoz. |
|
A
Rómaiak az Indiaiak szemszögébõl.
Hívjuk mondjuk szorult helyzetnek. |
|
Ezúttal
a Hunok a Kártágóiak ellen. Sose
becsüljük alá az Itáliai veteránokat,
mert úgy járunk mint én... :) (Innentõl
64 színû képernyõn, ablakban
követhetjük az eseményeket, AGA-n :)
Nem lebecsülendõ elõnye a játéknak,
hogy kevés színt használ!) |
|
A
hunok rácsapnak (egyesek szerint rápacsálnak)
a Kártágói seregekre. A történészek
azóta is próbálják szétválasztani
õket. |
Emeric
SH |
|
|