SPACEHAWKS' WORLDNEWS
ISSUE 20


GameBoy Advance (GBA) ismertető

Hát üdv itten mindenkinek immáron 2-szorra, a mai olvasmány egy igazán picinyke, de erős szerkezetről lesz szó, neeem, nem a Palm... Szóval, lássuk a HW spec-et, miből is áll a kicsike:

a kép:

2.9"-es TFT color LCD, 15 bites színmélységgel (32768 szín)
240x160, és 160x128-as felbontasok, 60Hz-s képfrissités
( pontos frissítés: H: 13.618KHz, V: 59.727 Hz )

a proci(k):

ARM RISC (ARM7TDMI) 32/16 bites CPU 16.78 MHz-n ketyeg 8bit-es CISC kis proci a CGB-ből, hogy lefelé kompatibilis legyen, természetesen ez nem működik egyszerre a RISC-el

memória kiosztás:

16k System ROM, rendszer parancsok, és egyebek.
32k workram, itt vannak a változók, a stack, és csak innen futtathatunk 32 bites code-ot
256k external workram, a leglassabb memória, vhogy lassabb, mintha a cartige-ról olvasnánk, dehát semmi se tökély, ide szoktunk kitömöríteni dolgokat
96k video ram, ebből 64k background(BG) ram, és 32 k object(OBJ), vagy 80k BG és 16k OBJ
1k OAM, object attribute memory, ha jól fejtettem meg. A sprite-okat innen lehet vezérelni, ha sokakat érdekel a programozása, akkor majd bővebben kifejtem.
1k paletta ram, ez 16bitx256 BG paletta, és 16bitx256 OBJ paletta. a legfelső bit nem használt, így jön össze az 512 darab 15 bites szín...

cartridge-ok:

4Mbyte
8Mbyte
16Mbyte
32Mbyte

a NINTENDO az idén csak 4 és 8 megás kártyákat gyárt. A legelső játékok 4Mb-sre készültek, most kezdtek csak elterjedni a 8 megások A kártyáknál lehet 4k flash beépítve a mentésnek, ezt a játékkiadó opcionálisan kérheti. A kártyáról fut a code nagy része, az ARM 16 bites kódja (THUMB code). a proci futás közben is tudja kapcsolgatni magát, ígyhát elég, ha csak bizonyos rutinokat teszünk az amúgy NAGYON kevés 32k-ba.

hang:

1 stereo 8 bites hangkimenet (összesen 2), 2 csatorna "csipogó", és egy zajcsatorna. A stereo csatornákat egyből programból többfelé osztják, így a 8 csatornás mixelt hang sem ritka. A zene szabadon keverhető a PSG(csipogó) és a digihangokkal, a gép a végén úgyis összemixeli HW-esen. A GBA-n sajnos csak mono hangszóró van, de stereo a fülhallgató kimenet.

egyéb:

serial csatlakozás: 115200-as max speed egyszerre 4 GBA köthető össze, így egymást írthatják az emberek a vonaton is :) 2 ceruzaellemmel kb 15-16 órán keresztűl működik
Az irányítás a szokásos + alakban elhelyezett nyilak, van A, B button, jobb és bal oldalsó gombok, és START és SELECT gomb.

a kép kicsit bővebben:

background-ok:

6 fajta képernyő mód van, amik a következők

karakteres módok:

MODE 0:
4 karakteres background, 256 vagy 16x16 szín, a bg-k 0. színe transparent, kivéve a leghátsóét, a kép karakteres felépítésű, 256x256, 512x512 pixel nagyságuak, ezeken a képeken belűl HW-es scroll van, a karaktereket egyenként flippelni lehet vízszintesen és függőlegesen is egyaránt. erre a screenre 32k OBJ mem van, amit majd lentebb kifejtek bővebben.

MODE 1:
1 teljesen forgatható és skálázhazó BG, 128x128->1024x1024-es méretig, 256 karakterrel (8x8 pixeles), és 256 színnel, itt sajnos nem lehet a karaktereket egyenként flippelni

MODE 2:
2 teljesen forgatható és skálázhazó BG, 128x128->1024x1024-es méretig, 256 karakterrel (8x8 pixeles), és 256 színnel, itt sem lehet a karaktereket egyenként flippelni

Chunky módok:

MODE 3: lehet forgatni, skálázni , 240x160 pixel, 15 bit, ilyenre szoktuk a JPG-t kipakolni :)

MODE 4: lehet forgatni, skálázni , 240x160 pixel, 8 bit, itt viszont double buffer van

MODE 5: lehet forgatni, skálázni , 160x128 pixel, 15 bit, double buffer 15 bitre

a HW scroll mind az 6 képernyőmódnál használható, 2 üzemmódja van, a egyik lenyesi a szemetet, a másik újra behozza a túloldalon ami kiment.

Objektumok:

A sprite(Objectumok)-ok mindig egy BG-n helyezkednek el, hozzájuk vannak csatolva. 128 sprite lehet összesen, 256 színnel, vagy 16x16 színnel, a 16x16 szín úgy működik, hogy 16 db palettát tárolunk el, és az OAM-ban beállítjuk, hogy melyiket kívánjuk használni. A sprite-ok mérete 8x8-64x64-ig terjed, alapban mindegyikre érvényes a HW flip függőlegesen, és vízszintesen egyaránt. Egy sprite-hoz hozzárendelhetünk egy transformot, amivel már forgathatjuk, és skálázhatjuk. van lehetőség arra, hogy a sprite méretét virtuálisan megduplázzuk, így nagyobra lehet hízlalni, mint az eredeti mérete.

Spec effektek:

HW támogatva van néhány spec effekt, melyek a következők. Mind BG-kre, mind objektumokra alkalmazhatóak

Mozaik: el lehet vele kockásítani a képet, nemsok értelmét láttam, dehát lehet vele effektezni

Sötétítés: a célt lehet sötétítgetni (pl el-fade-elni a képet)
Világosítás: a célt világosítani lehet, pl robbanásokkor, vagyha meglőnek vkit
Aalpha blending: alpha blend funkció, sajnos sok helyen bugos, de azért néha használható.

Sajnos meglepő módom több HW bugot találtunk a fejlesztés közben, miből a játékos már nem érez semmitsem, de a nintendótol kaptuk párszor válaszul hogy not supported... pedig a leírás alapján mennie kéne. Láttam olyan emu-t ahol az ilyet nem ismerve rendesen ment a code, az eredeti HW-en meg "bugosan" :)

összefoglaló:

nagyon jól sikerűlt kis gépet tudhat magáénak, akinek van egy (nekem van :)), néhány kisebb apróságtól eltekintve. A gép ára $100 ami nem vmi drága a GameBoy Color mostani árához képest. A játékok ára $30-$40 közt van, ez a rázósabb, de hát mindig megtalálják a megoldást a másolásra. A játékok minőségét a NINTENDO ellenőrzi, nagyon gagyi játékot eddig nem láttam (kb 20-at néztem meg) max olyan stílust, amit én nem szeretek, illetve sok dolog még csak japánul csacsogott, az max Petikének jó :)

A márciusi megjelenés óta már többszáz játékot adtak ki rá, és futnak rajta a GBC-s cartige-ok is, aki teheti szerezzen be egyet. remélem nem lett túl code orientált a leírás, én a grafikai felépítést emeltem ki, ez az érdekesebb.

pár játék típus:

SuperStardust clone-ok
X-treme racing klónok nagyon jók, mivel HW-esen torzítják, így semmi akadás
doom, minden mennyiségben, nagyon igyekeznek 3d-zni, eddig csak animon láttam a futó változatot
az eredeti jó öreg platform, egyre szebbek és 5letesebbek.
vannak még RPG-k logikai, stratégiai (like battle isle), és érdekes 5letek amiket még nem is láttam csak ezen a kisgépen.

A neten rengeteg info található a GBA-ról, akit érdekel az nézzen utána, vagy dobjon meg egy maillal:

mmlada@freemail.hu

 

MakkMarci

 

 

 

 
Copyright 2001 SpaceHawks
GLOBAL LINKS DOWNLOAD AREA MESSAGE BOARD