SPACEHAWKS' WORLDNEWS
ISSUE 20


ABODE OF GOLGOTHA
I-II

Picit csalódott vagyok, ugyanis huncut emberek elrontották a meglepetésem - már a cikk végefelé jártam, elkészült közel négyszáz screenshot (amiből még erősen válogatnom kell) amikor valaki felrakta a Maw of the Umbra-t az Aminetre. Igazán várhatott volna vele pár napot, csak amíg ezt befejezem, dehát ilyen az élet... Komoly előnyt jelent viszont ez nektek, pontosabban azoknak akik majd szeretnék kipróbálni ezt a játékot. Eddig ugyanis (és tudtommal az Abode of Golgotha esetében továbbra is) feltétlenül szükség volt egy PC-re, ahol ki lehet tömöríteni az archívokat. Ugyan a Heretic II megjelent Amigára (és még néhány platformra) ez azonban nem gátolta meg az Abode of Golgotha, illetve Abode of Golgotha 2 (Maw of the Umbra) készítőit abban, hogy gyönyörűséges, bazinagy setup.exe formájában terjesszék a játékot.

Ha már így belemelegedtünk, igazán elárulhatnám miről is beszélek. Nos, a két név, Abode of Golgotha, illetve Maw of the Umbra egyazon Heretic II add-on két egymást követő részét takarja. Tulajdonképpen önálló játékok, amelyek futtatásához szükség van az eredeti Heretic II-re. Mindezt az teszi lehetővé, hogy a Heretic II a Quake2-re épül, ennek felépítése pedig lehetővé teszi, hogy viszonylag egyszerűen platformfüggetlen "bővítések", azaz játékok készüljenek hozzá.

Kezdjük talán az elsővel: mérete mindössze 4 mb, ebből tapasztaltabbak sejthetik, hogy nem az a hatalmas játék. Sajnos használatához előbb egy PC-n le kell futtatnunk a setup.exe-t, majd a felpakolt dolgokat átjuttatni egy Amigára. (A lényeg egyébként az az alkönyvtár, amelyben a .pak file található, ezt az alkönyvtárat kell bemásolnunk a Heretic II alkönyvtárunkba) A .bat file-ban található sort az exe kivételével nyugodtan bemásolhatjuk a Heretic II indulásakor megjelenő ablakba, ahol a játéknak adhatunk meg paramétereket - így nincs szükség az elindult játékból konzolba írkálni.

Abode of Golgotha (screenshotok)

A játékban Kurient alakítjuk, aki tulajdonképpen egy kezdő kis harcos, akinek egy ideje mágikus képességei vannak. Barátjával Suraea-val járták éppen az erdőt, amikor hopp, elfogyott az ennivaló. (Szokott ez megtörténni, ha az embernél nincs hűtőszekrény. Vagy Boncz Géza után szabadon: Megy a hegyen a túrista, hátizsákban féltégla, legyen nálunk mindenkor, a farzsebünkben porcukor...-Emeric SH) Semmi baj, Suraea nagy vadász. (Vagy Kurien, a történet szempontjából lényegtelen.) Olyannyira, hogy hoszú idő múlva visszatér, és közli, hogy sehol egy darab elejthető vad. Ellenben talált egy parasztházat, ahol ennivalót ugyan nem, de jótanácsot adtak neki: menjen a közeli kastélyba. Miután ezt elmondta Kuriennek így is lőn. Kis bökkenő a történetben, hogy nem akaródzik visszajönni neki. Ezért Kurien (azaz mi) felkerekedik, és elindul a kastély felé...

Itt lépünk be mi a játékba. Mivel amaga a játék elég "gagyi" színvonalú, látszik rajta, hogy a készítő még nem volt képességei tetőpontján készítésekor, ezért nem is vesztegetnék rá túl sok szót. Roppant rövid a játék, roppant bénák az ellenfelek, roppant sekélyes a történet: előnyére szolgál viszont, hogy van mosdó és WC a játékban, a zongoráról nem is beszélve. (Merthogy ezek fontosak). A házat bebarangolva végül megtaláljuk Yurich-t, akinek jól leszedjük a fejét, majd Suraea nyomában maradva eljutunk egy hídig, ahol Beast 2-ből kísértetiesen ismerős dolgok történnek. Ugyanis valaki elkezdi feszegetni a híd tetejét, és "lenyúlja" Suraeát. Csakhát ezen tetőn mászkáló iszonyatnak a súlya is nagy, ellenben szárnyai nincsenek a híd tehát némi intermezzo után leszakad, és mi győzünk. Vagymi... Egyszóval a kihívás és a játékmenet kolosszális, ellenben mindössze 4 mb a játék mérete, tehát akárki le tudja szedni.

Abode of Golgotha 2 - Maw of the Umbra (screenshotok)

Nos, ő a második része lenne az épp előbb ismertetett Abode of Golgothának. Reméljük mindenki megjegyezte milyen volt: mert akkor most gyorsan tessék elfelejteni. Ez a csöppség ugyanis egyrészt 60 mb mérettel indít, de ez még hagyján, mert a készítő menet közben minimum megtáltosodott! Ne rohanjunk azonban a dolgok elébe, haladjunk szépen sorjában...

Az előző rész óta teltek-múltak az évek, Kurien varázsereje egyre gyarapodott, megtelepedett egy Phire nevezetű városban, ahol az egyik befolyásos helyi elöljárótól megkapta a Tome of Powert is. Mindezt egy rövid bevezetőanimációban láthatjuk, és rögtön e kapcsán le kell szögeznünk, hogy az átvezetőanimok minősége döbbenetesen megnövekedett: rövidtávon olyan hangulatot sikerült ébresztenie a játéknak bennem, hogy elérte a "letehetetlen" kategóriát. Visszatérve, van egy házacskánk is, és végül kineveztek bennünket a város védelmének mágiával foglalozó tagjává. Épp efeletti örömünkben ücsörgünk barátainkkal a helyi pub-ban, amikor végül úgy döntünk, hogy épp elég volt már a mai napból, ideje lenne hazaindulnunk. Elbúcsúzunk hát mindenkitől, és nekivágunk a városnak hazafelé.

Ezt a részt tegye meg mindenki maga, a nyugodt város kihalt utcáin sétálva nagyon el fogjuk kapni a hangulatot, és megbarátkozunk a környékkel. Hozzászokunk továbbá ahhoz is, hogy a játék folyamán viszonylag kevés ellenséggel fogunk találkozni - más ilyen játékhoz viszonyítva legalábbis. A kihívás azonban sokkal nagyobb, mint az üsd-vág játékokban, kezdve azzal, hogy haza kell mennünk, ellenben fogalmunk sincs, hogy hol is lakunk...

Hazaérve menjünk fel az emeletre (itt láthatjuk majd fegyvereinket, egyelőre nem muszáj felvenni őket, ráér alvás után) és aludjunk pár órát. Természetesen kafa rémálmunk lesz, és valami rettenetes zaj ébreszt fel bennünket. Mivel fogalmunk sincs mi okozta a zajt, kapjuk magunkhoz a fegyvereket, majd induljunk a forrás megkeresésére. Rövidesen meg is találjuk, a város csatornarendszerében hatalmas lyuk tátong. Mint a biztonságért felelős Rorian elmondja, valami hatalmas, és rendkívül gyorsan mozgó lény ütötte azt a rést. Utánaküldött néhány katonát, hogy derítsék ki, hova mehetett, ám még nem tértek vissza. (Ámen) Kurian, azaz mi, ekkor hirtelen felajánlja, hogy majd ő mindjárt körmére néz ennek a valaminek, Rorian pedig addig maradjon a bejáratnál, amíg ő visszatér. (Nnna itt kezdett erős Heavy Metal FAKK2 érzésem lenni, ami a későbbiekben csak tovább fokozódott)

Ellenséget még mindig nem fogunk látni egy ideig, azonban megpróbáltatásaink hamar megkezdődnek. Engem tulajdonképp itt kezdett ámulatba ejteni a játék... Mindenre rá lehet jönni, és mindent meg lehet csinálni, de mind a lövöldözős, mind a tisztán ügyességi játékoktól eltérően itt már akkor is el kell kezdenünk az agyunkat gyötörni, ha valami roppant egyszerű dolgot szeretnénk csinálni. Például hogyan jutunk fel egy emeletnyit, ha a felvonó nemes egyszerűséggel leszakadt? Hogyan jutunk át a tulsó partra, ha a legnagyobb, bot segítségével megtehető ugrásnál épp egy leheletnyit messzebb van? Vagy mind közül az egyik legemlékezetesebb: mit kezdjünk egy szobával, amely félig el van árasztva vízzel, amelynek felszínén két fadarab úszkál, fent, elérhetetlen magasságban keresztgerendák vannak, és azok felett nyílik a kijárat? Szégyen ide, szégyen oda, háromnegyed órácskám ment el csak erre a nyomorult teremre... És mégsem hagytam abba. A játék hangulata olyan, hogy a látszólag lehetetlen feladatok mindenképp leküzdendő kihívásokká lépnek elő, hogy az ember agya elkezd azon zakatolni, hogy mire gondolhatott a készítő, milyen aljas csel lehet még elrejtve valahol, illetveelérkezik az a pont, amikor az ember úgy érzi, hogy őt most tulajdonképpen szivatják, és a válasz voltaképp roppant kézenfekvő és itt van az orra előtt, egész egyszerűen csak nem jut az eszébe...

Egyszóval a MOTU kellett ahhoz, hogy úgy érezzem (valahol a Derelict Farm végefelé szilárdult meg bennem ez az érzés véglegesen), hogy ez volt az a játék, amiért érdemes volt megvenni a Heretic II-t. Itt olyan látszólag egyszerű dolgok képesek megizzasztani az embert, hogy az valami elképesztő. A játék folyamán pedig az ember tömegesen gyűjti be a hibás reflexek sorát - azzal a naív elképzeléssel halad tovább, hogy ami eddig bevált és amire eddig rájött az ezután is működni fog. De nem... Úgyhogy például szitává lőtt, összeugrált ebédlő-, háló és könyvtárszobákban fogunk zihálva ácsorogva, kicsit kormosan és sérülten és a készítő felmenőit emlegetve próbálunk rájönni, hogy ezúttal mi lett számunkra vezeklésként kitalálva...?

A pályák egyébként nagyok, szépek, és aprólékosan kidolgozottak. Apró tervezési hiányosságok - térképtervező legyen a talpán aki megtalálja - az első pályán fordulnak csupán elő, ám semmiképpen sem befolyásolják a játszhatóságot, vagy a hangulatot. Ugyanez mondható el az átvezető "filmrészletekről" is, némelyik picit gyengébbre, némelyik viszont olyanra sikeredett, hogy a hátamon futkározott a hideg tőle. A háttértönrténet és az események láncolata is profin megtervezett - sokszor elővillan a múlt, egy rejtélyes idegent is üldözni fogunk (vagy ő bennünket?), olyan dolgoknak leszünk szemtanui és részesei, amelyeket akkor még nem értünk, csak később bontakozik ki a jelentésük, lesznek dolgok amelyekben hirtelen kell döntenünk, és nem utolsósorban a játékot el is ronthatjuk, ugyanis minden ilyen játéktól alaposan eltérve van egy pozitív és egy negatív befejezése is!

Azt hiszem ezzel éppen eleget mondtam a játékról, és amúgy is csak szuperlatívuszokban tudnék róla beszélni. Minden az utolsó szögig passzolt a játékban, minden lehetetlennek tűnő helyzet vagy feladvány megoldható volt, és igazi izgalmat és küzdelmet jelentett a végigvitele. Ráadásként nem is "tápolós" játék, egészen a játék végéig nem kapunk például páncélt, és védő/támadó varázslatokból sem lesz meg az összes. (Nem is kell, a kevés fegyver csak javít a játék színvonalán!) Tipikusan az a játék, amelynél egy lépésről-lépésre haladó leírás éppen ezt a végtelen izgalmat és kihívást venné el a játékból, és amelyből egycsapásra silány, dögunalmasan nehéz ide ugorj, azt nyomd be tucatjátékot "varázsolna".

Mivel a játék hozzáférhető az Aminetről, így bárki megszerezheti, és csupán a .bat file-ban található paramétereket kell itt is az induláskor megjelenő kis ablak megfelelő helyére másolnunk ezért azt hiszem nincs kifogás senkinek, aki kicsit is szereti a fantasy-t, és ehhez még a Heretic II-t is birtokolja... Ez kivételesen egy nagyon-nagyon jól sikerült játék lett.

Végezetül egy kis offtopic jutalom azoknak, akik idáig végigolvasták a cikket: megoldás azoknak, akik maces Heroes2-jében a mentés hiánya miatt végigjátszhatatlan a Campaign. Ezentúl ugyanis csupán egy pályát kell "egy levegőre" lenyomnunk, nem a teljes Campaign-t, legközelebb ha játszunk, akkor egy pályára belépve, majd "911"-et begépelve máris a következő pályán találjuk magunkat, és így csak el kell jutnunk odáig, ahol legutóbb abbahagytuk. Jó játékot akár ezzel, akár azzal mindenkinek :)

Emeric SH

 

 

 

 
Copyright 2001 SpaceHawks
GLOBAL LINKS DOWNLOAD AREA MESSAGE BOARD