SPACEHAWKS'
WORLDNEWS
ISSUE 20
PAYBACK
Frontal
Assault, 6-Tris, Fire Power. Ugye mindannyian pontosan ismerjük
ezeket a rövidtávon kasszasikerré avanzsált játékokat? Nos,
ha ezen nevek nem hangzanak ismerôsnek számunkra még ne keseredjünk
el - ezek mindösszesen azon Apex Designs korábbi PD játékai,
amely most komoly fába vágta a fejszéjét: elkészíteni Amigára
az elsô GTA klónt.
|
Így
tölt a játék (nahát)... |
|
Az
a baj a valóságban is kábé
így vezetnék... :) |
Aki nem ismerné az eredetit, a Grand Theft Auto és a Grand
Theft Auto 2 olyan felülnézetes játék, amelyben nem éppen
a jófiút alakítjuk - és mint ilyen nem teljesen rendes dolgokat
művelünk az utcákon. Példának okáért rohangálunk, lövöldözünk,
bántjuk az embereket - de ami az egész játéknak a lényegét
képezi autókat kötünk el és azokkal száguldozunk. Mindeközben
küldetéseket kell végrehajtanunk, telefonokra figyelnünk,
rendôrök elôl menekülnünk és a bónuszokat gyűjtenünk.
Ami
pedig a GTA - és a Payback - varázsát adja, hogy ez a felülnézetes
játék teljes egészében texturemapped 3D grafikára épül. Mászkálhatunk
a házak tetején, vagy lenn a földön, száguldhatunk vagy vánszoroghatunk
autónkkal: a nézet mindig automatikusan alkalmazkodik, hogy
mindig a számunkra szükséges területet láthassuk be világunkból.
Mindezek betetôzéseként pedig a megjelenítés extrái hivatottak
elkápráztatásunkra, mindenféle apró figyelmességgel egyetemben...
|
Az
ott a szivecskék alatt ha jobban megnézzük
egy hóember! |
|
Amikor
megláttam a pályán ezt a helikoptert
tudja fene, valahogy egybõl a Zeewolf ugrott be... |
A
Payback immár megrendelhetô, és játszható demó is megjelent
belôle - ennek kapcsán olvashatjátok ezt a cikket is. Amikor
a játékot ismertetjük egyszerűen elkerülhetetlen a GTA-val
való összehasonlítás: szorítkozzunk azonban tényleg csak a
legszükségesebbekre.
Nos,
elsô nekifutásra a GTA egy árnyalatnyival szebb, mint a Payback.
Ô sem az a gyönyörűség, azonban, tenném hozzá, bár bizonyára
vannak akiket megragad a grafikája. Ha a HW-t nézzük, amin
a két játék fut bizony-bizony meg kell állapítanunk, a GTA-nak
jóval nagyobb izomerô állt rendelkezésére, és ezt alig kompenzálja
az a tény, hogy nagyobb felbontásban és színmélységben futott.
Itthon a Payback egy 040/25+AGA "erôművön" kellett bizonyítson.
(Egyelôre) Az eredmény lenyűgözô volt, NTSC 320x200 esetén
csupán akkor kezdett izzadni és akadozni szegényke amikor
váratlan tumultus támadt a képernyôn, és hirtelen felszaporodtak
a járművek. Ezen viszont szerintem egy 040/25 esetén nincs
mit csodálkozni... A sebessége szerintem tehát minimum korrekt,
én kifejezetten jónak mondanám. (Ha a GTA-hoz hasonlítjuk,
akkor félelmetesen gyors) Másrészt pedig ugyan a GTA sem volt
híján speciális effekteknek és elemeknek, de - meglehet én
láttam keveset a GTA-t - azon dolgok többségének, amiket a
Payback-ben láttam azoknak a GTA-ban nyomuk sem volt.
|
Az
a kék egy folyó, az a kékfehér
autó az rendõr bácsi, az meg a helikopterben
én vagyok... (Igazán rakhattak volna fegyvereket
a helikopterre... Bár lehet hogy van, csak a repülés
varázsa miatt nem is gondoltam rá, hogy
használjam?) |
|
Ez
a kép csak azért van, hogy megmutassam,
téli havazásban is vannak piros tetejû
házak... |
Ejtsünk
néhány szót a demóról. Tömörítve 2.6 mega, kitömörítve pedig
9-10 mega körüli helyet foglal. Igazából három említésre méltó
dologról kell tudnunk használatához: elôször is tartozik a
játékhoz egy Instructions.txt. Ezt és az ilyeneket sokan szokták
figyelmen kívül hagyni (én is, többek között) azután másodszor
töltve be a játékot úgy döntöttem mégis megnézem, mivel lehet
beszállni az autókba. A játék szinte mindent támogat, billentyűzettôl
a PSX joyon keresztül a CD32 joypadig bezárólag. Hogy azonban
melyik gomb micsoda az nem mindig egyértelmű elsôre.
A
második fontos dolog a PaybackSetup. Ez csupán arra szolgál,
hogy beállítsuk, milyen képernyôn kívánunk játszani, azonban
mindenképp lényeges, hiszen jóformán ez határozza meg, milyen
sebességgel játszhatunk. Végezetül a harmadik dolog maga a
játék, a PaybackDemo. Errôl tudnunk kell, hogy egy "sample",
azaz minta pályát tartalmaz csupán, azt is csak három perc
idôtartamig játszhatjuk - azonban egyrészt a pálya nagyon
szép, nagyon hangulatos és egyáltalán, a három perc pedig
éppen elegendô arra, hogy beleszeressünk a játékba.
A
pályán hull a hó, hóemberek vannak erre-arra, a lábnyomaink
megmaradnak a hóban, egyszóval fantasztikus. Hogy pedig milyen
képességekkel rendelkezik ezeken felül a játék?
-
Texture mapping (perspektívahelyes, ami például az AGA Descentrôl
nem elmondható)
- Environment mapped autók
- Bump-mapped tükrözôdések
- Valós fizikai modell
- Fejlett alpha-channel (átlátszóság/átlátszóság egy textúrán
belül) effektek (robbanások, és lens-flare effektek)
- 3 hatalmas város
- Rengeteg jármű, mind sajátos jellemzôkkel. Teherautók, autók,
buszok, csónakok tankok és egyéb meglepetések. (A demóban
találhatunk egy helikoptert!!!, amint azt a képekbôl láthatjátok
majd)
- Valóságosnak megfelelô emberanimációk
- Valósidejű árnyékok
- Flexibilis és sokágú küldetésrendszer
- 3D hangrendszer: sztereó, 12 csatornával, közel 500 hangeffekt,
valóságosan szimulált doppler effektus, és azon törvény betartása,
hogy a hang esetében (sok más dologhoz hasonlóan) az intenzitás
a távolság négyzetével arányosan csökken
- Már egy 040/25-ön is elfogadhatóan fut (ezt tanusíthatom!)
felette pedig csak jobban!
- Multiplayer egészen 4 játékosig
- CD32 és PSX joypad támogatás
|
Ez
a kép meg csak úgy bónusznak... Még
jó, hogy autós játékról
készült a leírás. (Amúgy
a helikopterrel le is lehet szállni bárhol
a városban, nagyon vagány!) |
Már
érintôlegesen ejtettünk szót a játék szükségleteirôl, fussunk
át rajta most részletesen. A Payback minimális követelményei:
-
020
- 16Mb RAM
- CD-ROM
- AGA
A
Payback ajánlott követelményszintje pedig a következô:
-
040/25 vagy gyorsabb processzor
- 16 Mb RAM
- 6x CD-ROM
- merevlemez
- AGA vagy Grafikus Kártya
Az
irányítás CD32 Pad esetén:
Összességében elmondható, hogy a játék roppant hangulatos,
tökéletesen hozza a GTA "élményt", és egészen elképesztô a
játékélményt fokozó "feature"-ék mennyisége. (3D hatású hóember!)
Egy már GTA-nak is megfelelô konfiguráción minden bizonnyal
szivet melengetôen szakít, a játékélményt illetôen pedig azt
hiszem elegendô, ha rövidke ismertetônket azzal zárom, hogy
játék közben lehetôség van motion blur bekapcsolására. Amit
ezzel nyújt a játék az ugyan 040/25-ön még meglehetôsen lassúcska,
de ennek ellenére is érdemes kipróbálni, mert egyszerűen lélegzetelállító...
http://www.apex-designs.net/payback.html
Emeric
SH |
|
|