Ha már tudunk, akkor milyen HTML oldalakat is csináljunk?
Magyarán egy kis koncepció, meg design megválasztás lesz a témája
ennek a cikknek. A továbbhaladáshoz elôször is fel kell tételeznünk
a következôket: tudunk html-t gyártani, ismerjük a tag-okat, meg
egyébként is van már 1-2 oldal a hátunk mögött, legalábbis az
alapokkal úgy-ahogy tisztában vagyunk. Aki nem felelne meg ennek
a pontnak, azt nyugodt lelkiismerettel tudom Napi2-höz irányítani,
állítólag elég teljes HTML3 leírást csinált.
Másodsorban
fel kell még tételeznünk azt is, hogy ha van valami koncepciónk,
hogy valaminek hogyan is kellene kinéznie, azt valamiképpen meg
is tudjuk valósítani, tehát vagy van valami rajzkézségünk, és
hozzá egy jó kis rajzoló/képkonvertáló programunk, amit használni
is tudunk, vagy pedig a csapatnak van egy grafikusa, akinek lehet
a fejét ütögetni...
Harmadsorban,
és immár utoljára, fel kell tételeznünk azt, hogy van valami homályos
elképzelésünk arról, miért és mirôl akarunk weboldalt csinálni.
Ha mindez együtt van, akkor vehetünk egy nagy levegôt, és számos
dolgot forgathatunk meg a fejünkben. Ezen dolgok prioritási sorrendje
természetesen nem szigorú, egyszerűen csak olyan sorrendben fogunk
végigmenni rajtuk, ahogy eszembejutnak.
A, Kezdésnek mondjuk döntsük el, hogy milyen felbontásra is kívánjuk
weboldalunkat majd optimalizálni (a színmélységgel a következô
pontban foglalkozunk majd). Lehetséges olyan weboldalt létrehozni,
amely minden felbontás mellett is ugyanúgy mutat, de ilyen oldal
létrehozásához már akkor is nagy tapasztalat és tehetség kell,
ha viszonylag egyszerű felépítésű oldalról van szó, komplex oldal
esetén pedig már ütôs browser sem árt, amin értem, hogy van amihez
egy 4.5-ös NetScape Navigator sem elegendô! Lehet tehát megijedni.
Az általánosan elterjedt felbontások 640x480, 640x512, 800x600,
1024x768 és meg se nagyon merek említeni olyanokat, mint 1600x1280
mert ember legyen a talpán aki meg tudja nézni. Minden felbontásnál
figyelembe kell vennünk, hogy maga a browser is lenyal jónéhány
pixelt minden oldalon, valamint, hogy az emberek többsége az oldalakat
nem full screenben nézi, tehát a mi felbontásunk a browser ablakának
méretével, és nem a képernyô felbontásával kell számoljon.
Sokan
optimalizálnak mostanában 800x600 felbontásra, merthogy az a menô.
Csakhogy ez az átlag desktopot szép egészségesen beteríti, ellenben
640x480-ban igen siralmas eredményt mutat. Hiába hangzik tehát
ijesztôen alacsonynak a 640x480, ha nincs rá különösebb okunk,
ne másszunk magasabbra, legfeljebb csináljunk a képernyômérethez
alkalmazkodó oldalt. Ennek nehézségeit majd kicsit lentebb mindjárt
részletezzük.
Visszatérve
egy rövid idôre a felbontáshoz: én magam is megdöbbentem nemrégiben
rajta, de rá kellett jönnöm; ez a legjobb megoldás. Ha nem használunk
frame-ket, akkor az oldalunkat érdemes úgy létrehozni, hogy kezdésnek
létrehozunk egy 600 pixel széles, középre rendezett táblázatot.
Ez ugyanis MINDEN (nagyon extrémeket leszámítva) browserben pontosan
illeszkedik a 640x480 ablakméretű browser által biztosított megjelenési
helybe, míg egy 640 széles táblázat már igen ki szokott lógni.
Az pedig, hogy középre rendezett, az már egy lépés afelé, hogy
az oldalunk ne legyen illúzióromboló nagyobb felbontásokon. Mert
más szóval nem jellemezhetô az, amikor a rosszindulatból 1280x1024
ablakméretűre növelt browserben a 640x480-ra optimalizált oldal
tapad a bal felsô sarokba...
És
akkor röviden ejtsünk néhány szót arról, hogyan lehet egy oldalt
úgy megtervezni, hogy minden felbontásban közel ugyanúgy nézzen
ki, és lássuk mivel lesznek problémáink.
Az
elsô, hogy el kell felejtenünk azt, hogy mindent pixelben adjunk
meg.
A legkomolyabb idegrángást az emberekbôl a frame nevezetű állatfajta
tudja kiváltani. Ez egyébként egy isten nagy találmány, és nagyon
coool, csak jelen esetben, hogy céljainknak megfeleljen nagyon
nagy ráhagyásokkal kell dolgoznunk, mert ahány browser, annyiféleképpen
csúsztatja a beállításainkra szinte fittyet hányva 10-20 pixellel
ide-oda a frame határokat.
Háttérképnek
nem használhatunk csak és kizárólag ismétlôdô mintázatot. Egy
bizonyos szint felett azonban, ha nem kellôképpen homogén, hanem
kivehetô, kontrasztos dolog, akkor nagy felbontásban, mivel rettentô
pici lesz, nagyon le tudja rontani az összképet, hogy RENGETEG
lesz belôle, és nagyon sűrűn fog ismétlôdni.
Ha
van mondjuk egy image csíkunk végig egy táblázatsorban, akkor
azt kétféleképpen ôrizhetjük meg, vagy berakjuk cellaháttérnek
(ehhez két dolog kell, hogy korrektül tudjon ismétlôdni, valamint
kell hozzá egy 4.0+ Browser, jelenleg tehát az Amigások felejtve)
illetve megadhatjuk a szélességét 100%-nak, és ekkor mindig a
táblázat szélességére fogja méretezni. Negatívum, hogy magasságot
csaknem lehetetlen vele arányosan megváltoztatni, és ehhez még
hozzájön az, hogy még a fentebb említett NetScape 4.5 sem kezeli
korrekten az image-k magasságának százalékos megadását.
Egyébként
mivel az image-k szélességét méretezve azok torzulnak, és csúnyák
lesznek, a legelegánsabb megoldás, ha nem az image komplex részét
méretezzük.
Mit
értek ezalatt? Van mondjuk egy egyenesünk, ami a képernyô bal
és jobb oldalán egy görbében ér véget, és ami árnyékot vet. Ha
a méretét szimplán 100%-ban adjuk meg, akkor nagyobb felbontásban
vízszintesen torzul, és szép pixeles is lesz. Ha viszont felvágjuk
három részre (bal oldali görbe és árnyéka, jobb oldali görbe és
árnyéka, az egyenes rész és árnyéka) akkor észrevehetjük, hogy
ezen legutolsó (az egyenes és árnyéka) gyakorlatilag tetszôlegesen
méretezhetô vízszintesen úgy, hogy nincs látható változás rajta.
Ha egy három oszlopból álló táblázatot feltételezünk, akkor a
két szélsô cellának 1, a középsônek 99%-ot megadva (a böngészô
úgyis átméretezi ôket, hogy a két szélsô image pontosan beleférjen),
és az egyenest és árnyékát ábrázoló image méretét vízszintesen
100%-ban határozzuk meg, akkor helyben is vagyunk. Minden felbontásban
úgy fog kinézni, mintha arra a felbontásra optimalizáltuk volna.
B, A színmélység. Ez az a dolog, ami jóformán még a felbontáshoz
kapcsolható, mégis valami más. Amikor meghatározzuk a megcélzandó
színmélységet, kicsit elôre kell szaladnunk, és meg kell határoznunk,
kik is lesznek a program felhasználói. Mivel az Amigások többsége
256 színben használja a böngészôjét (kevés AGA felhasználót láttam,
aki Savage15 bit driverrel erôsített NetScape-bôl böngészgetett
volna ShapeShifter alatt), ez jónak látszik, az emberek többsége
azonban a nagyvilágban 16 vagy több biten nézegeti az oldalakat.
A 256 szín ugyan nem jelenti a szegényes színvilágot, de szoktak
az emberek ebbe a csapdába esni. Mindjárt megnézzük, hogyan lehet
ezt elkerülni.
Vannak
emberek akik szöveges böngészôt használnak, és azoknak semmi sem
elég jó, dehát ez van... Mi most maradunk ennél a 256 színnél.
Ebbôl persze lejön legalább 4 de inkább 8 (meg még néhány, amit
egyes usereknél lock-olnak a már használt programok) de még így
is marad bôven több mint 230. Maradjunk tehát ennél.
Pontosan
tudom, milyen könnyű beleesni a szegényes színvilágba, ha az ember
ezt a 230-as számot tartja szeme elôtt, amikor az ikonokat, és
képeket válogatja, hogy beférjen még ide... Komoly tehetség kell
ahhoz, és szép hosszú grafikus múlt, hogy az ember a szükséges
színekbôl elôre meg tudja mondani, hogy mennyi kell, és tökéletes,
és színgazdag palettát tudjon kikeverni belôle. De szerencsére
van ennél egy egyszerűbb módszer is.
Felejtsük
el a limitet: dolgozzunk 24 bitre. Ne féltsük: használjunk vad
képeket, csillogó-villogó gombokat, adjunk a népi manikűrnek,
készítsük el fullra az oldalt. Na ha megvan, akkor nézzük meg
256 színben...
Miután
kellôképpen széthánytuk magunkat, nem kell kétségbeesni, hogy
kezdhetjük az egészet elölrôl, mert most egy ImageFX következik,
ami némi ram igénybevételével segíteni fog nekünk. Mert csinálunk
egy nagy nagy képet, és egyesével az összes képet, ikont, miegymást
elhelyezzük rajta. Na ha ez megvan, akkor a várakozással ellentétben
NEM fogjuk 256 színbe lerenderelni. Fene tudja, én valahogy nem
vagyok oda az ImageFX render részéért. Hanem most a képünket elmentjük
IFF24-ként, betöltjük a PPaintot (amit nem is nagyon használok
másra mint erre) belôjük a színkonverziónál a Floyd-Steinberget,
Qualitive reductiont, azután pedig egyszerűen betöltjük a képünket.
Ezután kis rabszolgamunka következik: elmentjük ezt a palettát,
majd brushként betöltjük az összes képünket, gombunkat, miegyebünket,
átkonvertáljuk ôket erre a palettára, majd elmentjük ôket. Macera,
de megéri: a végeredmény 100x lesz szebb, mint amikor a 24 bites
képeinket nézegettük a Browser által lekonvertálva.
Ezzel két legyet ütöttünk egy csapásra: vissza se fogtuk magunkat,
másrészt pedig 256 színben is nézhetô az oldalunk!
C, Sajnos azonban még csak az alapokkal vagyunk meg, annyit tudunk
csupán, hogy milyen felbontásban és színmélységben képzeljük el
az oldalunkat. De még semmi ötletünk arról, hogyan is fog kinézni.
Most következik a teljesség nélkül néhány szó a grafikai és egyéb
design-ról. Fontos leszögezni, hogy bármit is mondok itt el, a
legjobban úgy tanulhatunk, ha mások weboldalait tanulmányozzuk.
De elsôként lássuk, milyen mintákból is válogathatunk?
a,
Az ôslelet. Volt egy közvéleménykutatás nem is olyan rettentô
rég arról, hogy miért is néz mindenki szinte kizárólag külföldi
oldalakat, és miért hanyagolják a magyarokat. A válasz megdöbbentô
volt, de egyszerű: mert rondák és nincs rajtuk semmi. Bemutatnám
a tettest: igen, róla van szó, akit most elneveztem ôsleletnek.
Rövid jellemzôje, hogy igen nagy százalékában szöveges, a default
fontot használja, a borzalmasabbikja egyetlen oldalból áll, van
rajta elszórva 1-2 kép, eszméletlen rossz minôségben, gyakori
az, hogy valami gusztustalan háttérszíne, vagy háttérmintája van,
és az egész úgy néz ki, hogy olyat kezdô html gyártó sem adna
ki a kezébôl: ezeket az oldalakat olyan emberek gyártották, akik
úgymond értenek a dologhoz, neadjisten könyvbôl tanulták, és ott
és a HTML1.0 szabványnál meg is álltak. Ezt a fajtát nem fogom
részletezni, és kérek mindenkit hogy ilyet csak elrettentésül
csináljon! (Sajnos Amigás oldal is van jópár ilyen, merthogy ilyet
a legegyszerűbb csinálni, csak írjuk, hogy html, head, body és
kész is...)
b,
A konvencionális. A neve talán megtévesztô lesz, hiszen hagyományost
jelöl, ne ítéljünk azonban elsôre, mert jónéhány vadállat oldal
is ebbe a kategóriába sorolható. És majd meglátjuk, nem is olyan
egyszerű jó minôségű, konvencionális oldalt csinálni, mert komoly
munka áll mögötte.
Ezeket az oldalakat onnan ismerhetjük fel, hogy amikor bejönnek
látszólag ezek a teljesen átlagos céges oldalak, semmi különösebb
extrával, szolíd, de néhány esetben igen szép összhatással. Amikor
az ember elkezdi megvizsgálni ezeket az oldalakat, akkor szokott
rádöbbenni jobb esetben arra, hogy milyen iszonyú munka áll ezek
mögött, rosszabb esetben arra, hogy ilyet ô maga szinte képtelen
lenne csinálni.
A módszer lényegét elmondani egyszerű, csinálni annál nehezebb.
Ha jó konvencionális oldalt akarunk csinálni, akkor néhány alapvetô
dolgot kell betartanunk. Az oldal összhatását mindig elôre kell
elterveznünk, és a képernyô elemeinek nemcsak külön-külön, hanem
együtt is kellemes összképet kell sugallnia.
Jól jellemezhetôk még ezek az oldalak azzal, hogy itt még a három
dimenziós dolgok is két dimenziósnak tetszenek. Az egész oldalnak
két dimenziós látszatot kell keltenie, ami persze nem jelenti
azt, hogy nem használhatunk mást, csak lehetôség kerüljük a kidomborodó
és túlságosan kontrasztos dolgokat és színeket (árnyékokat természetesen
használhatunk, de csak mértékkel).
Az egész oldal néhány (2-3) színre kell épüljön (persze árnyalatokat
és színátmeneteket mondjuk fehérbe szinte kötelezô használni).
A színfoltok lehetôleg legyenek jól megkülönböztethetôek.
Ha textúrákat használunk, azok mindig legyenek homogének, és legyenek
képesek a háttérbe olvadni. (erre számtalan technika van, az egyszerű
fakítástól a tv képernyôt utánzó csíkozásig)
Ezeknek
az oldalaknak általában jó tipográfiája is szokott lenni. A tipográfia
nagyon fontos, a baj az vele, hogy a tipográfusok fele se ért
hozzá, még ha azt is állítja magáról. Én pedig még csak nem is
vagyok tipográfus. Úgyhogy ezt a részt inkább kihagynám.
Ezeken az oldalakon valahogy láthatatlan, hogy mi hogyan épül
fel. Ez általában úgy szokott megvalósulni, hogy a táblázatok
mind láthatatlanok, a képek pedig össze vissza vannak vagdosva,
és úgy összerakva, ami látszólag táblázattal megoldhatatlan dolgokat
valósít meg: aki látta már a Silicon weboldalát annak lehet ötlete,
mirôl is beszélek.
Ezek
az oldalak egyébként - akármennyire utálom is - két dologból nôtték
ki magukat: az egyik a Corel nevezetű rajzprogram, és az azon
dolgozó grafikusok stílusa köszön vissza bennük (hálisten már
nehéz felismerni), illetve a weben kívüli profi grafikusok jótékony
tevékenységébôl, akiket anno bevontak weboldalak megtervezésébe.
(Nem mondom, voltak kudarcok, voltak kudarcok, mint pl. az AGFA
(nem a magyar) oldalai, amit QuarkXPressben terveztek meg, és
utána ültettek át HTML-be, és épeszű ember hányingert kapott tôle)
c, A Photoshop buzi. Ezeket az oldalakat messzirôl meg lehet ismerni.
Ezen oldalak úgy szoktak keletkezni, hogy van az egyszerű állat
(felhasználóként is ismert) aki megszerzi a photoshopját egy rakat
plug-in-nel, és örül rettentô, hogy milyen állat dolgokat tud
vele csinálni. Ja. Tényleg.
Csak. Ezek a nem teljesen és feltétlenül ronda, csak éppen rettentô
unalmas effekthegyek az oldalon általában eszméletlen tömegben
hevernek, bármiféle összhangra tett kísérlet nélkül az abszolút
hozzá nem értés megszámlálhatatlan jelével társulva.
Ennél már csak egy rosszabb van, a PC-n mostanában igen elterjedt
3D feliratgyártók egyikével gyártott tucatfeliratok. Van olyan
oldal, amelyik csak arról szól, hogy az illetô milyen állat feliratot
tudott gyártani. A saját neve van rajta x változatban. Hát állat...
Az
oldalak jellemzôje, hogy minden csillog-villog mint a zsebkendômön,
az embernek mégis valahogy már hányingere van tôle.
d, A lélegzetelállító. Nnna igen. Az a fajta, amibôl nem ártana,
ha több lenne. Ezek azok az oldalak, amelyeket egyrészt nem a
számítógéphez nem teljesen értô, de korrekt grafikusok, másrészt
meg nem a lelkes, de abszolút tehetségtelen ízlésficamos un. számítógépfelhasználók
(lamernek is szokták hívni ôket, így utólag jutott eszembe) gyártanak,
hanem olyan emberkék, akik számítógépes grafikusok (gfxman, graphicsman,
kinek mi teccik), ami egy nem konvencionális, hanem tényleg minôségi
számítógépes oldalt eredményez, amilyet egy szabvány grafikus
ha megfeszül se tudna létrehozni.
Két dolog mutatkozik meg ezeken az oldalakon: a grafikus programokhoz
(a jobbakhoz) való eszméletlen hozzáértés és tehetség, valamint
az a speciálisan gépes ízlésvilág, ami a külsôsöknek nem sajátja.
e,
És végül a fiú akinek 5 Mbyte/s vonala van. Hát, utolsó kategóriánkról
nincs túl sok minden amirôl beszélhetünk. A fentebbi kategóriák
bármelyikébe tartozhat, tulajdonképpen csak egyetlen komolyabb
ismertetôjele van: hogy a browser 6 órát izzad, mire le bírja
szedni az oldalt, full screen animációk nyomulnak, java hegyek
és minden, ami leszippantja a sávszélességet, és megfekteti a
servert. Mindegy mi, csak sok legyen...
A
szerzô általában a világtól elszigetelt ember, akinek pozíciója
folytán (ül a minisztérium gerincvonalán, vagy ilyesmi) az információs
szupersztráda nem az a langyos néplavór mint a többieknek....
D,
Annak idején a dolog úgy indult, hogy a html univerzális, és teljesen
gépfüggetlen nyelv. Ma azonban már el kell döntenünk, mennyiben
is kívánunk azok maradni. Az egész folyamat apróságokkal kezdôdött,
majd a Microsoft Internet Explorerrel folytatódott, akik tökélyre
fejlesztették, és nagyüzemi méretekben kezdték alkalmazni a kizárólag
Windows kompatibilis html extrákat. Ami körülbelül olyan, mintha
nekünk a Népszabadságban kínai betűket kellene olvasnunk, csak
mert a kínaiak sokan vannak, és ezért kicsit átoperálták a nyomdagépeket.
A helyzet azonban sajnos már adott, úgyhogy a következôk közül
választhatunk:
Lehetünk
teljesen platform- és böngészôfüggetlenek, ennek számos elônye
és hátránya is van. Egyrészt mindenki jól fogja érezni magát az
oldalunkon, hiszen nem lesz semmi, amin egybôl látszik, hogy ennek
nem így kellene kinéznie. Hátránya viszont, hogy kellô tapasztalat
híján végig kell próbálgatnunk a művünket minden elképzelhetô,
és számunkra elérhetô böngészôn és géptipuson.
Néhány dolog a segítségünkre lehet. Nem muszáj ugyanis példának
okáért ebben az esetben sem kizárólag a default fontot használni,
ugyanis az újabb böngészôk már lehetôséget adnak arra, hogy alternatív
fontokat definiáljunk. Hogy miként is? Íme egy példa tag ennek
bemutatására:
font
face="alkalmazni_kívánt_font, alternatív_font1, alternatív_font2"
Ha még emlékszünk, számos olyan oldallal találkozhatunk, amelyen
feltüntetik, hogy No Frame, No Java. Ezt nem árt nekünk sem betartanunk,
ha tényleg független oldalt akarunk létrehozni. És sajnos nem
az igazi az a megoldás sem, hogy a framek összefogó oldalába beírjuk,
hogy szerezz egy olyan böngészôt, ami támogatja a frame-ket, mert
ennek azért nem tud még örülni a látogató.
Sajnos
ezt az Amigás böngészôk egyike-másika még nem támogatja sajnos.
Ráadásként nem elegendô meghatároznunk azt, hogy függetlenek leszünk-e,
vagy sem, hanem azt is, hogy HTML verziószám mértékében meddig
vagyunk elmenni a böngészôfüggetlenségben? Ugyanis ahogyan fejlôdtek
a böngészôk, és ahogy fejlôdött maga a HTML nyelv, a régebbi HTML
verziók úgy lettek egyre elavultabbak. Azonban némi bányászgatás
után még mindig fellelhetô itt-ott mondjuk a NetScape 1.0 verziója,
ami természetesen SEMMIT nem ismer a HTML2,3,4 etc. szabványokból,
nem fog nekünk Javascriptet futtatni, meg effélék.
Azt szokták mondani, hogy a HTML 3 tekinthetô a megkövetelhetô
minumumnak. Most tekintsünk el attól, hogy találkoztam már olyan
"ügyfelekkel", akik az oldalakat Explorer 2.0 segítségével akarták
megtekinteni (mint az jó szokása a magyar, és mindenféle PC szállítóknak,
annak idején HATALMAS gépparkot terítettek ezzel a szeméttel),
és csodálkoztak, hogy ilyen ronda dolgot akarunk rájuk sózni.
Egyszóval annak ellenére hogy a HTML 3 az elfogadott minimum,
a felhasználók hülyeségét soha nem lehet eléggé lebecsülni.
Ott van azonban még mindig a Javascript. Mint tudjuk, Copyright
problémák miatt egyrészt felemás, másrészt semmilyen a támogatása
a Javascriptnek az Amigás böngészôk többségében, és ha támogatják
is, ennek is van verziószáma, és fejlôdik a mocsok, ráadásul az
is kérdéses, hogy mely böngészôk mely objektumokhoz tudnak tulajdonságokat
rendelni. (Az explorer például ma már szinte még a WC fogantyúhoz
is, kérdés az, mennyire vág ez össze a html létrehozásának céljával,
de ezt most mellôzzük) Mert ez határozza meg, hogy mennyire vagyunk
képesek az oldal tartalmát befolyásolni, és megváltoztatni, valamint
lekérdezni Javascript segítségével.
Annyit
leszögezhetünk, hogy böngészô version check-et csak egy PC-s képzelheti
úgy, hogy egyszerű csinálni (megnézném azt az átlagos PC-s oldalt,
amelyik egy odatévedô Voyager verziószámát pontosan meg tudja
állapítani) úgyhogy leghelyesebb, hogy ha Javascript tevékenységünket
egyetlen dologra korlátozzuk, azt viszont ahol kell, használjuk
nyugodt lelkiismerettel, ha a böngészô nem ismeri, akkor sem okozunk
vele galibát: látványos gombokat készíthetünk ha a képeket cseréljük
le egy másik képre, ha az egeret a felhasználó fölé, és vissza
az eredetire, ha elmozgatja róla.
img src="eredeti" OnMouseOver="alternatív" OnMouseOut "eredeti"
Természetesen ha nem akarunk függetlenek lenni, akkor nyomathatjuk
ezerrel a vadabbnál vadabb idôzítéseket, megváltoztathatjuk az
utolsó szög paraméterét, kiszámolhatjuk és kiírhatjuk a PI értékét
is, egyszóval bármit, amit a programozói tudásunk megenged: max.
nem fog mindenhol futni.
Ami pedig a Javat illeti: elvileg arra van kitalálva ô is, hogy
teljesen gépfüggetlen, mégis bináris nyelv legyen. A programok
végrehajtását Java Engine-k végzik, amelyek fô jellemzôje szokott
lenni, hogy nagyok, lassúak, és bugokra hajlamosak. Persze ezek
a negatívumok relatívak, egy VisualBasic programhoz képest természetesen
úgy szállnak mint a szél...
Sajnálatosan
nagyon sok ember használ Microsoft FrontPage-t, és Microsoft Visual
J++ -t, amelyek segítségével létrehozott oldalak általános jellemzôje
szokott lenni, hogy Exploreren kívül sehol nem futnak, és sokszor
még abban sem...
Jelen pillanatban nincs még native java engine Amiga platformon
(leszámítva a Linuxot és a ShapeShiftert), ezért a Java csak akkor
eshet megfontolásunk alá, ha valami olyasmit akarunk csinálni,
ami messze túlmutat a HTML képességein, hiszen egy Java applettel
gyakorlatilag minimális korlátokkal azt csinálhatunk amit akarunk:
és ez esetben is csak akkor, ha teljességgel mellôzni kívánjuk
a Javamentes browsereket, hiszen itt a megjelenítéskor látszani
fog, hogy probléma van, hacsak nem alkalmazunk rendkívül körülményes
módszereket ennek elkerülésére.
E,
van néhány, általánosan elfogadott dolog, amit komoly szakemberek
állapítottak meg a képernyôn megjelenô dolgok emberekre gyakorolt
hatásával kapcsolatban, és itt átsodródunk - ígérem egész rövid
idôre - a tipográfia és a multimédia területére. Amiért ez rövid
lesz, az az a lesújtó véleményem ezen szakemberek véleményérôl,
hogy ma visszanézve a mindössze két-három évvel ezelôtt papírra
vetett, kisérletekre alapozott megállapításokat, olyan nevetséges
dolgokat mondtak és fogadtattak el széles körben - köszönhetôen
az oktatásnak - ami inkább szégyen, mint szakértôi vélemény. Igen
jól példázza ezt az arról szóló szakvélemények sora, hogy a proporcionális,
vagy a nem proporcionális fontok olvashatóak jobban képernyôn.
Ugyanis volt mind a kettônek korszaka, és nem igazán vagyok kiváncsi
arra, hogy most éppen melyik a hatályos. Másrészt ezek a szakvélemények
általában már akkor elavultak, amikor papírra vetették - és nem
azért, mert ennyire gyorsan fejlôdik a téma, hanem mert itt minden
úgy változik ahogy éppen a szél fúj.
F,
Ilyen az, hogy mennyi információt helyezzünk el például a kezdôoldalon.
Nagyon jó példaként az Amiga Világban azt olvashattuk, hogy ha
tehetjük ne zsúfoljuk tele az elsô oldalunkat, viszont minden
fontos dolgot tegyünk elérhetôvé róla, és így a dolgok folyamatosan
bonthatóak ki.
Ennek
is van alapja természetesen, és nagyon sok oldalnál működik jól,
ahhoz azonban, hogy pontosabb képünk legyen arról, hol mit is
érdemes alkalmazni, bele kell kicsit képzelnünk magunkat annak
a helyébe, aki az oldalunkat meglátogatja.
Az
emberek ugyanis számos módon juthatnak el az oldalunkra. Jöhet
úgy, hogy már ismeri az oldalt, és mondjuk rögtön ezzel az oldallal
nyit, és ezt akarja látni. Ekkor feltételezzük, hogy tudja, mit
is akar, és ezért nem jó, ha az idejét azzal húzzuk, hogy több
tonnányi felesleges információt zúdítunk rá, és neki várnia kell
ahhoz, hogy végre továbbléphessen oda, ahova tulajdonképpen indult.
Ha többségében ilyen látogatókra számítunk, akkor az elsô oldalra
érdemes egy menüt elhelyeznünk, amivel gyorsan elnavigálhat emberünk
bárhova, ahová igyekszik. Az oldalakon egyszerre ne legyen több
információ, mint ami feltétlenül szükséges, nem szükséges fergeteges
design-nal telezsúfolnunk, méretes képekkel megraknunk. Ezt elegendô
a láncok legvégén álló, a tényleges tartalmat hordozó oldalakon
megvalósítani, ott, azokon a helyeken, ahol a látogató tulajdonképpen
már célhozért nyugodtan létrehozhatjuk azt a kényelmes, aprólékos
és szép környezetet, amiért jött, vagy amiért vissza fog térni
tulajdonképpen.
Jöhet
a látogatónk egy másik oldalról, fôként ha rengeteg másik oldallal
cseréltünk bannert, esetleg egy lánc tagjai vagyunk. Ekkor valószínűsíthetô
az, hogy látogatónk jópár oldalt végignézett elôttünk, és fennáll
a veszélye annak, hogy ahogy jött, megy is tovább. Mivel (láncot
feltételezve) oldalunk olyan információt tartalmaz, ami iránt
feltehetôen látogatónk egyébként is érdeklôdést érez ezért még
mindig nem szükséges az arcába robbantanunk, hogy neki kell ez
az oldal. Elegendô, ha egy oldalra, még jobb ha egyetlen képernyôre
zsúfolva, mégis valamilyen összképben mindent elé tudunk tárni,
amit oldalunk tartalmaz, mindenhol ahol lehet az adott téma legszebb
képének kicsinyített változatával, mert emberünk szinte biztosan
meg fogja várni, amíg az elsô oldal, vagy legalábbis az elsô képernyô
letöltôdik, és csak azután fog továbbmenni. Mivel mint említettük
körülbelül sejti már, hogy mit fog itt találni a konkrétumokkal
tudjuk megfogni, de erre egy tételes, szöveges menü ami mindent
tartalmaz ugyan már kevés szokott lenni - ígyhát az sem egy utolsó
módszer, hogy egy montázst hozzunk létre az oldalak képeibôl.
Harmadszor
látogatónk érkezhet egy keresôbôl. Itt még nem egészen biztos
abban, hogy mit is fog itt találni, még ha volt is egy pár soros
ismertetô az URL mellett. Ennek a látogatónak sajnos két fajtája
van, és nagyon nehéz megjósolni, hogy melyik is tulajdonképpen.
Lehet,
hogy ez a látogató keres valamit, és az nagyon gyorsan kell neki:
ekkor a látogató megöli az oldalt, ha az elsô képernyôn (és nem
oldalon) nem talál semmit, ami arra utalna, hogy ezen az oldalon
megtalálja amit keres.
Meglehet viszont, hogy a látogatónk szörföl, és gôze nincs arról
mit is keres, egyszerűen valami jó oldalt keres. Ez a látogató
viszont akkor öli meg az oldalt, ha az elsô oldalon (és NEM képernyôn!)
nem tudjuk lenyűgözni, mert ez a felhasználó szinte soha nem lép
beljebb egy szintet. Ez a felhasználó végignézi az elsô oldalt,
majd ha nem ragad itt, akkor nyom egy back-et és nézi a következô
linket.
Ezt
a két látogatót viszont van olyan oldal, amivel meg lehet fogni!
Ez az oldal viszont nagyban különbözik attól, amit az elsô pontban
megtalálhatunk.
Az
elsô oldal elsô képernyônyi helyének felsô negyede/harmada gyönyörűen
és nagyon profi színvonalon kell legyen megcsinálva. Nem kell
túlcsicsázni, egyáltalán nem szabad gombokkal és linkhegyekkel
(fôleg reklámbannerekkel, bár ez gyakran elkerülhetetlen) telelökni
ezt a részt, ennek a résznek csupán azt kell sugallnia, hogy minôségi
oldalra érkezett a látogató. Ez a benyomás nagyon fontos, mert
egy késôbb esetleg gány dizájnú oldalunkat nézegetve ösztönösen
is pozitívan próbálja megítélni a látványt a látogató, ha az elsô
képernyôn meg tudjuk gyôzni arról, hogy értünk a dologhoz.
Az
elsô képernyônyi hely fennmaradó részén egy, maximum két sorban
röviden üdvözölhetjük, és néhány, az oldal mélyére vezetô linket
helyezzünk el csupán, és röviden, úgy hogy még beférjünk mondjuk
el, hova is érkezett, és pontosan, vagy kevéssé pontosan mirôl
is szól az oldal, mit is fog itt megtalálni.
Itt
pedig ki kell térnünk röviden egy picit arra, hogyan is töltik
a böngészôk az oldalakat. A böngészô fentrôl lefelé halad, és
a szöveget mindenképpen töltenie kell, ez a minimális betöltôdési
idô. Bizonyos egységenként megjeleníti a szöveget, és csatolja
az ezen a szövegrészen (itt szövegrészen természetesen a HTML
forrást értem) található képek linkjeit a betöltendô dolgok listájához
(esetenként csak akkor jeleníti meg az adott egységet, miután
a képeket betöltötte), és ennek a megjelenítése után nekifog a
következô egység HTML tartalmának és az elsô egység csatolt képeinek
beolvasásához, megjeleníti azt is, és a képeit megint csatolja,
és így tovább.
Ami azt jelenti, hogy bármekkora is az elsô oldalunk, ha az elejét
nem zsúfoljuk túl, az már messze azelôtt megjelenik, mielôtt még
a teljes oldal betöltôdött volna, tehát ha nem zsúfoltuk túl,
akkor mindenképpen gyorsan fog megjelenni. Emlékezzünk, az elsô
felhasználó öli az oldalt, ha a letöltése túl sokáig tart!
Körülbelül
az oldalunk feléig fogjuk vissza magunkat, és utána lassan kezdjük
kibontakoztatni tehetségünket. (Már ami van) Ezzel keretbe foglaljuk
az oldalunkat (ne feledkezzünk meg elsô képernyônk elsô negyedérôl
ugye), ami megintcsak kellemes benyomást biztosít, és így legalább
teljes nyugalommal telezsúfolhatjuk oldalunk alját számlálóval,
linkekkel, reklámokkal és amivel még akarjuk, ugyanis ne feledkezzünk
meg a második felhasználóról sem, aki valami jó oldalt keres,
és ha azt nem találja úgy az elsô oldalunk alapján, akkor bizony
továbbmegy!
Ennek
az oldaltípusnak megvan az az elônye a másik kettôvel szemben,
hogy megfoghatja a két felhasználónk elôtt említett típuslátogatókat
is. Hátránya viszont, hogy nem használható szabadon, csak olyan
helyen, ahol teljességében mi mondjuk meg, hogy mi is legyen tulajdonképpen
az oldalon, a megrendelôk ugyanis nem szoktak ezért a megoldásért
rajongani. (általában vagy azért, mert nem sok közük van hozzá,
és munkájuk, vagy üzletemberi szemszögükbôl nézik az oldalt, vagy
pedig mert képtelenek, vagy eszükbe sem jut, hogy a látogatók
szempontjából tekintsenek rá).
G,
Menük és keresôk.
Amikor oldalakat nézünk akkor gyakran megfigyelhetjük, hogy (különösen
nagy és komplex oldalak kezdôoldalán) már az elsô oldalon lenyíló
menüket, és egy-vagy több gyors, és egy globális keresôt kínálnak
fel arra, hogy gyorsabban megtaláljuk amit keresünk.
Mielôtt
mi is ilyesmire adnánk a fejünket, megint meg kell nézni, hogy
kik és miért is fogják használni ezeket a menüket és keresôket.
Ha
valaki, egy teljességgel újonnan érkezô látogató érkezik, és nem
az oldalunkat jön megnézni, hanem valamit keres, amirôl tudja
hogy feltehetôen van nálunk, akkor nem fog nézelôdni sokat az
elsô oldalon, a gyorskeresôk sem fogják izgatni (mert nem tudja
pontosan, hogy oda viszik-e, ahova el szeretne jutni), hanem fogja
és rátelepszik a globális keresôre.
Globális
keresôt ugyan nem olyan rettentôen nehéz írni, de jó globális
keresôt viszont igen, és általában mire készen lesz döbbenünk
rá, hogy több idôt vesztegettünk el vele, mint a teljes site-al
összesen. Természetesen megvan a haszna, viszont ha nincs, akkor
azt - legalábbis ma még - senki nem fogja felróni nekünk. Globális
keresôt egyébként form tagokkal és egy szerveroldali cgi scripttel
érdemes csinálni.
Ha
valaki olyan érkezik az oldalra, aki már egyszer elejétôl végéig
végignézte az oldalainkat, és tudja, hogy mi hol van, és keres
valamit az nem fogja az idôt arra várva tölteni, hogy a globális
keresô cgi-je megdobja néhány találattal, amibôl még válogatnia
is kell, hanem a gyorskeresôkben egyszerűen kiválasztja azt az
oldalt, amit keres, és már ott is van. Gyorskeresôt azonban csak
a fôbb témakörökig érdemes csinálni, tehát létrehozásuknak csak
akkor van értelme, ha már a fôbb témakörökbôl is van annyi, hogy
ne tűnjön nevetségesen kevésnek a gyorskeresô lenyíló menüjében
az a néhány cím. Gyorskeresôt pedig szintén form tagokkal és javascripttel
érdemes csinálni, ahol a kiválasztott menüpontnak megfelelôen
állítjuk át az oldalunk location tulajdonságát.
Aki
pedig nem az oldalunkon található valamiért, hanem az oldalunkért
jött, az egyáltalán nem fogja használni a keresôket.
H,
A legszebb, legvarázslatosabb oldal azok számára, akik sokat forgolódnak
a neten mégiscsak az lesz, amelyen elsô blikkre egyáltalán nem
látszik, hogy hogyan csináltuk. Ha egy átlagos, a table tagot
már igen jól kezelô emberke honlapját nézzük meg, akkor igen jól
kivehetjük a táblázatcellák határait. Ha ez nem látszik, sôt,
oldalunk tele olyan dolgokkal, amelyek elsô ránézésre táblázatokkal
megvalósíthatatlannak látszanak, akkor tudjuk a rossz oldalaktól
közönyös nyugalomba süllyedt látogatót felrázni kissé. Amikor
látszólag dolgok lógnak át egy másik táblázategységbe, amikor
olyan dolgoknak van árnyéka olyan helyen, ahol nem volna szabad,
na akkor dôlhetünk hátra, és gondolhatunk elégedetten a látogató
arcára, amikor ide eltéved majd.
A
stuffz directoyban találhatunk
remélhetôleg egy (well, meglehetôsen funkcionális, magyarán ronda)
képet arról mirôl is beszélek. A piros csíkok a táblázatcellák
határát jelölik. Van benne minden ami kell: görbületek, rowspan,
colspan, miegymás. A szöveg helyét az X-ekkel fillezett területek
jelölik. Természetesen a táblázatok határainak nem szabad látszania,
meg az sem árt, ha a megvalósításban nem fogunk ilyen alacsony
színvonalon maradni.
Emeric
SH