THESE
PAGES ARE FREE OF
JAVA
JAVASCRIPT
FRAMES
STORED ON A LINUX SERVER, AND RUNNING SPACEHAWKS' OWN LINUX BASED VOTING
AND MESSAGE BOARD CGI.
NO MICROSOFT RELATED PROGRAMS WERE USED TO CREATE THIS SITE.
|
|
|
|
|
SPACEHAWKS
WORLDNEWS
ISSUE 17 |
|
|
|
CBSpeccy
|
Mint a cikk neve is mutatja ez egy ZX-Spectrum 128k emulátor ami az összes
létező Spectrum-ot emulálja + a Speccy floppy-jának (TR-DOS) az utasításait
is.
A program a következőket igényli:
- AGA/ECS.
- 030/040/060 CPU.
- MMU.
- legalább 5Mbyte RAM.
- PPC támogatás!?.
A program a következőket támogatja:
- 99%-ig kompatibilis Z80 emuláció.
- 100%-os sebessége az eredeti Speccy-nek.
- minden 32 pixel valósidejű képernyő frissítése.
- 99%-os játék támogatottság.
- *.TAP, *.SNA, *.Z80 (v1.54, 2.01, 3.00) file támogatás.
- igazi ZX Tape (*.TZX) file támogatás.
- TR-DOS file rendszer emuláció (*.TRD).
- HOBETA és SCL fileformátum támogatás.
- AY-3-8910(12) hangchip támogatás (nem teljes).
- minden Speccy joystick fajta (Kempston, Sinclair 1, Sinclair 2, Protek)
támogatása.
- Kempston egér támogatás.
Az eredeti archívban minden megvan ahhoz, hogy az emulátor azonnal (a
kitömörítés után) induljon, nekünk csak a programokat kell beszereznünk!
Az emulátor használata:
- GO! ---> az emuláció elindítása és folytatása.
- Reset & Go! ---> a Speccy-n egy hard reset-et hajt végre és úgy indítja az
emulátort.
- Load & Start ShapShot! ---> betölti és elindítja a snapshot file-t (*.SNA
vagy *.Z80).
- Save Frozen... ---> elmenti az emulátor jelenlegi állását.
- Load Frozen... ---> egy lefagyasztott állás visszatöltése az emulátorba.
- Save ZX Screen... ---> az aktív ZX-Spectrum képernyőt lementi *.SCR
formátumban (6912 byte - alap ZX-Spectrum képernyő).
- TRDOS disk A:(B:) Load ---> egy file betöltése *.TRD vagy *.DSK formátumban
az A: vagy B: drive-ba.
- TRDOS disk A:(B:) Save ---> a HD-ra egy file-t ír *.TRD vagy *.DSK
formátumban, de csak akkor, ha némi adatot
írunk az emuláció alatt az A: vagy B:
meghajtóra.
- Amiga VTOTAL ---> a maximum vízszintes sorok száma amit az AMIGA generál.
Ennek az érték 312-től 340-ig terjed.
Az alap Pentagon128-nál ez az érték 320. De néhány progi
a normális emulációhoz többet igényel mint 320.
- Register R emulation Smart/Full ---> erre akkor van szükség, ha egy program
csak protection-nel vagy interrupt
check-kel hajlandó működni az emuláció
alatt.
- Save Config ---> az emulátor belállításainak az elmentése amit a program az
"S" könyvtárba ment "CBSpeccy.config" néven.
- Load Config ---> no comment.
- Refresh Type ---> állítsd "Fast"-ra a gyors emulációhoz (csak PAL
képernyőknél és AGA gépeken) vagy "CPU"-ra az ideális
emulációhoz (AGA/ECS chipset más monitor típus esetén),
de ez egy kicsit lassabb mint a "Fast" mód.
- Select ---> a képernyőmód kiválasztása, csak akkor lehetséges, ha a "CPU"
mód van kiválasztva.
- POKE ---> a ZX-Spectrum memóriájában egy adat megváltoztatása 16384-től
65535-ig, az adatnak 0 és 255 között kell lennie.
- Poke every frame ---> minden frame alatt megváltoztatja az adott memória
cím értékét. Ez akkor jó, ha egy játékban kevés az
életek száma. Két variációs lehetőség van:
1. pár halál után az ember visszatér a főmenübe és
újra írja a megadott címet.
2. használja a most ismertetett pontot és nem kell
visszatérnie a főmenübe, hogy újra írja az életek
számát.
- Wait key/Fast load ---> ha be van kapcsolva a "Wait key" akkor az emulátor
egy tape block betöltése után vár arra, hogy meg
legyen nyomva a "Shift" billentyű.
"Fast load" esetében a *.TAP file billntyű lenyomás
nélkül lesz betöltve.
- Joystick is: ---> az emulátor alatt milyen típusú joystick illesztő legyen
emulálva.
- Start/Next value ---> az érték első/követkző érték megadása amit a Spectrum
memóriájában keresünk, hogy csalni tudjunk.
Példa:
Egy játék 4 élettel indul.
A "Start" a 4-es értéket kapja.
Egy halál.
A "Next" a 3-as értéket kapja.
A lisátban egyes értékek 4-ről 3-ra változtak.
Egy érték ellenőrzéséhez kattints a listában a címre.
A cím automatikusan átmásolódik a POKE address
box-ba.
Miután megadtad, hogy hány életet, energiát akarsz
írd be a POKE box-ba és nyomj egy ENTER-t, majd
kattints a "GO!"-ra az ellenőrzéshez.
Tipp:
Lehetőleg minnél hamarabb halj meg a játékban, hogy
minnél kevesebb érték változzon meg a memóriában.
- Memory mask ---> a 040/060 MMU-jának a speciális értéke, a gyorsabb memória
munkához használják. Ez "0", "1" vagy "x" lehet.
Az emulátoron belüli billentyűk:
- F1 ---> Vertical Blank Interrupt le.
- F2 ---> Vertical Blank Interrupt fel.
- F4 ---> a #DB00/Page7-re ugrás és az internal variables STS6.2-re való
állítása.
- F5 ---> a magnószalag visszatekerése.
- F6 ---> a magnó elindítása és megállítása.
- F7 ---> zárása és nyitása a 7FFD port-nak.
- F8 ---> TR-DOS Magic gomb (NMI).
- F9 ---> hard reset-je a Speccy-nek.
- F10 ---> kilépés az emulátorból, az emuláció a "GO!" gomb megnyomásával
folytatható.
- Esc ---> Caps Shift + Break gombok.
- Ctrl ---> cursor mód "E".
- Help ---> cursor mód "C".
Ennyi lett volna az emulátor ismertetése.
Egy szinte tökéletes Speccy emulátorral van dolgunk, csak az hibája, hogy a
"Select" funkció nem működik tökéletesen így az (ab)user kénytelen a PAL
képernyőt bámulni hiába van gfx-kártyája!
A cikk megírásához az volt a motíváció, hogy a Szeptemberi Chip Magazin a
pécén található Spectrum emulátorokkal foglalkozott és a magazinhoz
hozzátartozó CD-n van egy rakat Spectrum demó amik közül jónéhány láttán az
embernek leesik az álla.
Csak úgy pár effekt "elrettentés" végett:
- !!!256 színű plazma effekt!!! ---> alapban a Spectrum 16 színt tud!
- 7 bitplane-s valósidejű vízszintes parallax scroll!!!
- bump-map scroll.
- zoomrotálás.
A Guy Called Raven
|