THESE
PAGES ARE FREE OF
JAVA
JAVASCRIPT
FRAMES
STORED ON A LINUX SERVER, AND RUNNING SPACEHAWKS' OWN LINUX BASED VOTING
AND MESSAGE BOARD CGI.
NO MICROSOFT RELATED PROGRAMS WERE USED TO CREATE THIS SITE.
|
|
|
|
|
SPACEHAWKS
WORLDNEWS
ISSUE 17 |
|
Radial
Fire anim ImageFX4-ben
|
Amináció
ImageFX 4-ben...
Láttál te
már rajzprogramot? Képfeldolgozót? Konvertert? Effektezô programot? Aszitted
a fotosoppal megáll a világ? Felejtsd eeeel...
Grafikus
vagy? Esetleg csak érdekel a grafika? Néha szükséged van arra, hogy ezt azt
csinálj képeken? És még nincs meg? Hát akkor utána izibeeee...
ImageFX
4
Amikor az
ImageFX 2 után megjelent az a 3-as, egy ideig gondolkodnom kellett, mire arra
a következtetésre jutottam, hogy tulajdonképpen most örülök. Kicsit hiányzott
a classic felület (ez az igazság, nagyon jó kis felület volt az), az új ugyanis
kissé még kiforratlan volt. Sôt... Fogalmazhatunk úgy is, hogy néha kifejezetten
idegesítô volt, amikor nem azt és nem úgy csinálja amit kell... Ellenben megjöttek
a layerek. Kicsit még nehézkes az alfa csatornák kezelése, de legalább nincs
az a vérlázító kavar, mint Photoshopban, ahol az elmentett selectiont nevezik
alpha csatornának, az alpha csatornát pedig layer masknak... Így kell ezt.
Csak nehogy az legyen a vége, hogy áttérünk rá, mivel "ez a szabvány"... Van
már errôl néhány kellemes tapasztalatom Microsoft témakörben sajna...
Ehh, mindegy
nem errôl akartam beszélni. Két dolog volt ami nagyon ütôs volt eddig az ImageFX-ekben.
Az egyik, hogy nem volt Photoshop. Jó, jó, mondhatja bárki, mi ebben a jó?
Az, hogy teljesen más mint az, és teljesen más dolgokat lehet benne megvalósítani.
Persze nem szabad úgy közelítenünk hozzá, hogy miért nem tudja az összes dolgot
amit a Photoshop - hiszen ugyanezzel az erôvel a Photoshop még kisebb töredékét
képes az ImageFX képességeinek megvalósítani. Ami nagyon jó volt benne azok
az effektjei, amelyek egyikéhez-másikához hasonló PC-n és Macen egyáltalán
nincs is. Valamint ott volt az a különleges tulajdonsága, amit úgy hívnak
animáció: A Photoshop foroghatott a sírjában, mert az animációt csak egyik
rokona, az After Effets ismeri, de az meg már vágóprogram...
Egyszóval
az ImageFX volt a non-plus ultra, csak türelem kellett elviselni a stiklijeit,
meg szakértelem az animációkezeléshez.
De ennek
immár vége... Ez ez ez ez ez.... Ez eccerüen nem ér. Kezdem már elkényeztetve
érezni magam. (Az elsô ilyen benyomást a Tornado 3D tette rám, egyszerűen
röhejesen egyszerű nagy dolgokat csinálni benne) A vége az lesz, hogy a képmanipuláló
programok eljutnak a Deluxe Paint szintjére... Legalábbis itt nálunk. Hogy
a többiek ilyet nem tudnak, hát az ugye meg minket legalábbis rettentôen elszomorít...
El fog tartani
egy pár cikken keresztül, amíg úgy-ahogy megnézzük, mire is lettünk immár
képesek, vagy mit tudunk sokkal jobban, de azért részrôl-részre megpróbáljuk
ezeket mind sorra venni...
Egyrészt
ugye a grafikus rész nagyjából úgy kinôtte gyermekbetegségeit, hogy nagy hirtelenjében
nem is ismertem reája - pedig kinézetben alig-alig különbözik, csak ez most
jóóóóó... Kicsit Linux X felületet idéz, a csöppnyi kis AmigaOS mintájú ablakaival,
de végre nem bugzik összevissza mint a 3-asban, ahol néha azt sem tudta, hogy
most mire is böktünk tulajdonképpen a kurzorral, egy menüre, vagy egy ablak
becsukó gombjára...
Sajnos a
normál ImageFX package csupán 68K, ennek hátránya, hogy a sebesség ugye nincs
elkapatva, másrészt viszont még véletlen sem zavar be az MP3 lejátszásnak...
:) (Bár egymás után elindított AmigaAMP-okból ítélve ahhoz valószínűleg még
a PPC verzió is kevés lenne, hiszen nevetséges idôt vesz el az MP3 decode...)
Mindezt félretéve
másrészt meg ugye itt az animáció, amivel most foglalkozunk is. Eddig ugyebár
animáció kezeléshez az Impet kellett segítségül hívnunk, vagy pedig szórakozhattunk
jó kis arexx scriptek írásával Cedben - most azonban már "belülrôl" válik
kezelhetôvé animációnk.
Hogy a sok
lelkendezés után kicsit elmásszunk a gyakorlatba is, kezdjünk neki egy egyszerűbb
példának, a következô részekben pedig alaposabban is a - no nem a pohár, hanem
a - program fenekére nézünk.
Mai kis feladatunkat
egyszer régen már megoldottuk valamelyik korábbi WorldNewsben (akkor még erôst
lemezesek voltunk), akkor azonban szép méretes arexx scriptet gyártottunk,
kicsit körülményesen volt paraméterezhetô, és volt néhány egyéb problémája
a csöppségnek. Hogy mi is volt ez?
Talán még
emlékeztek a napfogyatkozást idézô, lángoló napkoronára, amit egyszer csináltunk
- eztet fogjuk most arexx script irogatás nélkül, hatványokkal könnyebben
paraméterezhetôen meggyártani.
Elsô dolgunk,
hogy indítsuk el az ImageFX 4-et (és amennyiben gépünkön nem indulna magától,
az Arexx Servert is), és itt is találjuk magunkat az ImageFX már megszokásig
ismerôs konzola elôtt.
Elsô dolgunk
gyártani egy buffert, mint feltétlenül szükséges dolgot ahhoz, hogy bármit
is csinálni tudjunk. Ennek mérete tulajdonképpen lényegtelen, de számoljunk
azzal, hogy ebbôl x darabnak (lévén animációt akarunk csinálni) el kell férnie
a memóriánkban (természetesen ez lehet virtuális is), valamint ezt az x frame-t
általunk elfogadható idô alatt kell lerenderelnie, úgyhogy én elsô nekifutásként
a 320x200 méretet javasolnám, mint ideálist.
Szipp. Szipp.
(Semmi probléma, egyszerűen csak a Chris Huelsbeck Turrican zenéknek nem bírok
ellenállni...)
Ezt követôen
elôre fogunk dolgozni egy kicsit, meg kell csinálnunk ugyanis a Fire effekt
beállítását, amit késôbb majd a frame-kre alkalmazni kívánunk.
Ennek érdekében
menjünk is az Effects/Fire menübe, aholis megkapjuk a Fire beálítási paneljét.
Ezzel sok theendônk nincs - kivéve ha egyéni tüzet akarunk, mint tettem én
a felül látható animáció esetén - azon kívül, hogy a General menüben a Normal
tüzet Radial Out-ra állítjuk - nem tehetek róla, ez a kedvencem, ilyet máshol
még egyáltalán nem is láttam, bár biztos bennem van a hiba -, valamint az
Increment értékét nekünk tetszôre állítjuk be. (Mondjuk az 1 is tökéletesen
megfelelô.) (Ha valakinek esetleg nem mondanának ezek a menüpontok túl sokat,
annak tudom ajánlani az ImageFX helpet, vagy pedig azt a WorldNews számot,
ahol már foglalkoztunk ezzel az effektel.)
Most jön
a lényeg, ugyanis nem OK-ot nyomunk, hanem a Save... ponttal elmentjük a tüzünket.
Adjunk neki valamilyen nevet, amit jegyezzünk meg, majd nyomjunk Cancel-t.
Most következik
a Layer Manager, ami a panelen egy apró kis gomb, hasonlít egy ablak Depth
Gadgetjéhez, és a képünk felbontásától jobbra található.
Jelenleg
azt láthatjuk rajta, hogy Untitled.1, (no layers defined). Ettôl ne essünk
kétségbe, egyelôre nem is lesz. A layer manager alján figyelmünket magára
vonhatja néhány újonnan odakerült gomb, amelyek megtévesztésig emlékeztetnek
egyes animációlejátszók gombjaira, de minket ne tévesszenek meg, ezek a gombok
ugyanarra vannak.
Némi élvezkedés
után, lévén nem történt semmi hagyjuk is abba a gombok nyomkorászását, és
összpontosítsunk ehelyett inkább a feladatra.
Az Untitled.1
menü mellett van egy gomb, amihez egy combo box tartozik. A gombot nyomva
tartva válasszuk ki a Create Frames... feliratot, majd a megjelenô kérdezôben
írjuk be a számunkra megfelelô értéket, ez most így kezdésnek legyen mondjuk
tíz...
Van olyasmink,
ami az eddigi ImageFX-ekben elképzelhetetlen volt, hogy egyszerre legyen:
tíz animációs fázisunk. Lévén még semmi nincs rajtuk, olyan nagyon nem tudunk
sokmindent kezdeni velük, de errôl is teszünk rövidesen.
Jelöljük
ki az elsô framet, (ha esetleg nem az lett volna kijelölve, ImageFX általában
frame hozzáadáskor az utolsó frame-re szokott állni), majd scrollozzunk le
az utolsóig, és a Shift gombot nyomvatartva jelöljük ki azt is. Hoppá... Fehér
lett az összes frame. (Ez csúnya Windows (akarom mondani Mac, csak ezt nem
szokás mondani) mintájú kiválasztás, dehát ez van, ezt kell szerezni) Nagyon
jó, nagyon jó, nem vagyunk már messze, pedig alig kezdtük még el...
Ami most
fog következni az ugyanaz a Combo Box, ahol a Create Frames menüpontot találtuk,
csakhogy most a Process Frames... ponttal fogunk foglalkozni, ahol is válasszuk
ki az EOT_Fire_Load_Plus.ifx makro-t. Elindítva nincs is más dolgunk, mint
hogy megadjuk neki az elmentett Fire Options File nevét, majd rábökjünk az
OK gombra.
Ekkor az
ImageFX ugyanis megkezdi a framek renderelését, és nekünk csak hátra kell
dôlnünk, hogy élvezzük, ahogy a dolgok itten helyettünk dolgoznak, ahogyan
generálódik a csoda radial fire animációnk...
Ha az IFX
végzett az összes frame-mel, akkor a Layer Manager alján található gombok
közül mondjuk az elsô frame-re állva megnyomjuk azt, amely leginkábbb egy
play gombra hasonlít, akkor még le is játssza nekünk animációnkat... Hát elképesztô,
nem igaz? :)
Ahhoz, hogy
animációt, azaz szabvány Amigás IFF animformátumot menthessünk el azért még
1-2 dolog hátravan. Elôször is Color Map képpé kell konvertálnunk képünket
(fotosoposan szólva Indexed Colorba kéne rakni), pontosabban az összes frame-et.
Ijedelemre nincs ok, az IFX intelligens módon természetesen az összes frame
konverzióját el fogja végezni, nem fog visítozni, hogy most akkor az összes
többit letörlöm ám...
Ahhoz, hogy
a konverziót elvégezhessük válasszuk ki a Color/Convert to CMAP... pontot,
majd pedig lássunk hozzá animációnk elmentéséhez. Ehhez a változatosság kedvéért
megint a kissé már túl forgalmassá váló Layer Manager combo boxot fogjuk használni,
egészen pontosan a Save As Sequence... pontot. Ez arra hivatott, hogy képek
sorozatát mentse el, és ha a formátumot átállítjuk ANIM-ra amikor az elmentendô
képek formátuma után érdeklôdik, akkor vidáman el fogja menteni számunkra
bjutiful kis animációnkat.
Ahhoz hogy
ez a csoda kis anim felkerülhessen ennek az oldalnak a tetejére már csak két
dolog kellett, az egyik, hogy az elmentett frame-eket összefűzzem Brilliance2-ben,
majd mindezt betöltsem PPaintba, és elmentsem gifanimként (ha rájövök hogyan
lehet IFX-el gifanimot menteni elmondom), valamint hogy ne figyeljek annyit
a RainMan MP3-ra...
Remélem
sikerült valami kis sikerélményt összehozni :)
Emeric SH
|